ENTROPA Davida Černého se představí v Praze
autor: archiv
zvětšit obrázekDílo Entropa vytvořené českým umělcem Davidem Černým bude od 12. června do 4. ledna 2009 vystavené v holešovickém Centru současného umění DOX. Umělecký projekt vznikl u příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie a byl do poloviny května umístěn v budově Evropské komise v Bruselu.
Příběh Entropy je všeobecně známý. Podle původně prezentovaného záměru mělo být dílo vytvořeno sedmadvaceti různými evropskými umělci; po jeho dokončení ovšem vyšlo najevo, že skutečnými autory jsou pouze David Černý a jeho kolegové - Tomáš Pospiszyl, Viktor Frešo a Krištof Kintera. Následoval diplomatický spor s Bulharskem, které si vynutilo zakrytí své části, protože sofijské vlády se dotklo, že země je na Entropě vyobrazená jako soustava tureckých záchodů. Na konci dubna se Černý rozhodl, že plastiku předčasně odinstaluje, protože tak chtěl vyjádřit svůj nesouhlas s pádem české vlády uprostřed předsednictví.
Proč bude Entropa vystavena v Centru DOX, vysvětluje ředitel Leoš Válka: „Entropě se dostalo obrovské publicity, aniž by toto dílo v České republice někdo viděl. Centrum DOX nechce předkládat návštěvníkům hotové názory a interpretace, ale poskytuje příležitost pro vytváření názorů vlastních.“
S přípravou konceptu se začalo v únoru 2008, vlastní výroba plastiky trvala od května do prosince roku 2008. Výroba rámu a 22 korpusů zemí probíhala ve firmě VEDeX. Rám váží necelých šest tun a další dvě tuny váží spodobnění jednotlivých zemí, ocelové konzole, elektroinstalace a další části. Výška a šířka celé konstrukce dosahuje velikosti 16,4 x 16,5 metrů. Jako materiál pro rám a korpusy zemí byl zvolen skelný laminát.
Plastika provokujícím způsobem zpracovává téma stereotypů spojovaných s každou ze zemí EU. Jejím podtitul - Stereotypy jsou bariéry, které je třeba odstranit – je zcela v souladu s mottem českého předsednictví: Evropa bez bariér. Podle Davida Černého Entropa „paroduje sociálně aktivistické umění, které balancuje na hranici rádoby kontroverzních útoků na národní charaktery a neutrálních výzdob oficiálních prostor.“ Černý je přesvědčen, že objekty ve veřejném prostoru mají význam jen tehdy, když provokují k reakcím a právě ony reakce samotné dílo dotvářejí a odhalují pravou tvář těch, kteří na něj útočí. Autor také říká, že „k Evropě a jejímu myšlení patří sebereflexe, kritický duch a schopnost vnímat sebe sama i okolní svět se smyslem pro ironii. Groteskní nadsázka a mystifikace patří ke znakům české kultury a vytváření falešných identit je jednou ze strategií současného umění.“
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato celý článek
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové celý článek