zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Židlička pro svatou Anežku

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Podobnost s myšlením Asiatů našla v osobě svaté Anežky a v duchovním vyzařování místa spojeného s jejím životem, v architektuře anežského kláštera, korejská umělkyně JaeEun Choi. Rozhodla se proto již v roce 2008, kdy poprvé navštívila Prahu, vytvořit výstavu zvláště pro toto prostředí, k poctě svaté Anežky, jejíž život oběti a jednoduchosti ji tolik oslovil.

JaeEun Choi se zabývá konceptem nepřetržitého uplývání času a cyklických proměn, který vychází z filozofie jednoty hmotného a nehmotného světa a opírá se o dálněvýchodní minimalistickou estetiku. Ohromných ale nikoliv nadlidských a prázdných prostor raně gotických ambitů, sálů a chrámových lodí se jen lehounce dotkla a narušila jejich vznešené ticho svými instalacemi a meditativní hudbou.

Hned u prvního "exponátu" je třeba se spíše rozhlédnout, než že by se hlásil návštěvníkovi svou okázalostí. Malá zahrádka čerstvého mechu, v níž jsou umístěny tři lesknoucí se světlé minerály. Nyní ještě temně zelený mech bude postupně usychat a blednout a přiblíží se tak barvě kamenů. Velkoplošné fotografie pestře barevných kytic v jednom ze sálů zachycují fáze jejich takřka neznatelného uvadání.

JaeEun Choi rozvíjí "Světový podzemní projekt", kdy zakopává v různých částech světa na několik let papír, aby s ním poté, co vstřebal esence daného místa, dále pracovala. Tak tomu bylo i v Praze v roce 2008. V miniaturním průhledu lze mikroskopickou čočkou spatřit bakterie, které se na papíře v zemi rozbujeli, jejich množení a zanikání.

V temném dveřním výklenku se vlní voda a uplývá do nekonečna. Cesta vede k vitrínám s "Básněmi z papíru" - exponáty vytvořenými z urovnaných obdélníků z "pohřbeného" papíru, na něž se snesl někde suchý list, květina, zakutálel kamínek. Prochází okolo "koruny sv. Anežky", kolem nakupených 2000 žlutých a červených květů růží, které budou postupně usychat.

V soukromé oratoři má svatá Anežka dvě židličky jednu polepenou blýskavými korálky - židli princezny, kterou opustila, aby usedla na prostou židli hledání životní pravdy. Kolem opět staré papíry se slovy "Jsem v Tobě a Ty jsi ve Mně". Aby se světice mohla odebrat k liturgii, má v jedné vitríně k dispozici staré, ošlapané dřevěné střevíce. Musí projít okolo papírové "plachty korábu" zatíženého zkamenělou horninou...

V Klášteře sv. Anežky se patrně podobná sestava věcí objevuje poprvé. Jejich nezvyklost podněcuje a rozšiřuje návštěvníkovu pozornost, takže si vedle instalací může i více uvědomit "vznešenou jednoduchost a tichou velikost" ranněgotické architektury. Předměty tak odtažité od života řeholnice z hlediska našeho racionálního přemítání v celkovém dojmu postavu svaté Anežky mimořádně a nepochopitelně oživují.

Výstava, která má v názvu velmi obecné téma "Dům, který se nepřetržitě pohybuje v kruhu", je zde pro nás díky empatii JaeEun Choi zcela konkrétní a osobní. Sama říká, že o výstavě nelze dost dobře mluvit ani psát, každý si ji musí zažít sám. Kdo je dostatečně vnímavý, může přijmout a odnést si ve své duši nabízený "drahokam". "Dům, který se nepřetržitě pohybuje v kruhu" se bude v tomto kruhu pohybovat v Klášteře svaté Anežky do 21. září 2014 a je volně přístupný pro všechny.

14.7.2014 10:07:01 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...