František Drtikol - Z fotografického archívu
autor: Z webu
zvětšit obrázekPoslední letošní připomínkou 130. výročí narození experimentátora v oblasti fotografie, jehož význam je postupně odhalován a doceňován Františka Drtikola (1883- 1961), je výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze.
Bylo to právě toto muzeum, v němž byla Drtikolovy uspořádána první samostatná výstava v roce 1922 a jemuž poté, co se vzdal své fotografické činnosti, odkázal své dílo. Jednalo se zhruba o 5 000 položek, které ležely po dlouhou dobu ve skladišti v neúnosných podmínkách a byly objeveny až v sedmdesátých letech kunsthistoričkou Annou Fárovou, která rozpoznala jeho kvality.
Výstava je zároveň věnována Richardu Markovi, autoru první Drtikolovy monografie z roku 1938.
Uměleckoprůmyslové muzeum je tedy "většinovým majitelem" Drtikolova odkazu a pro výstavu vybralo na šedesát exponátů z jeho fotografického archívu reprezentujících náměty a techniky jeho tvorby.
V chronologickém řazení jsou v dolní části výstavní místnosti rozvěšeny fotografie Drtikolových portrétů významných zákazníků, jeho ženy a dcery, aktů tanečnic, aranžovaných obrazů s geometrickými formami nebo dřevěnými ženskými figurami, v nichž umělec zkoumá možnosti černobílé fotografie v zachycení pohybu, nové technické postupy a v nichž se také projevují vlivy dobových uměleckých směrů - dekorativizmus, kubizmus apod.
Po neúspěchu v maloměstském prostředí svého rodiště Příbramy si otevřel Drtikol v roce 1912 ateliér v Praze, nejdříve na Václavském náměstí a pak se definitivně usídlil v domě číslo 7 na rohu Jungmannovy a Vodičkovy ulice. Rychle na sebe upoutal pozornost - kolem roku 1918 např. vytvořil řadu vynikajících portrétů známých osobností (které mu za to ale většinou neplatily) a ještě předtím vzbudila zájem série pražských dvorků a zákoutí, které zachycoval v různých denních obdobích a v různém osvětlení.
V horní části jsou vystaveny také jeho malby, kterými se zabýval, když se vzdal fotografování v roce 1935 z důvodů nepříznivých finančních okolností ale také proto, že dospěl k názoru, že fotografii mu již nenabízí adekvátní prostředek pro vyjádření uměleckých názorů a duchovních zkušeností.
Ačkoliv se mu obchodně příliš nedařilo, expozice přináší důkazy, že mu podnikatelský duch nechyběl. Jsou zde plakátky a inzeráty, v nichž v době krize ve třicátých letech nabízí veřejnosti kurzy fotogafování - portréty, akty a zátiší i s cenami. V té době se také věnoval uměleckému designu - navrhoval např. stolní lampy, dekorativní předměty a bytové doplňky, jejichž ukázky jsou zde rovněž k vidění.
Výstavu doplňují přehledné texty a několik knižních děl, zasvěcených umělcovu osudu a tvorbě.
Pozoruhodným svědectvím o Františku Drtikolovy je dokumentární film Jiřího Holna z roku 2002, promítaný ve smyčce, v němž na fotografa vzpomíná jeho dcera Ervína a jeho přátelé.
Pro oživení si návštěvníci mohou některé Drtikolovy tvůrčí nápady vyzkoušet sami - hru s projekcí vlastního stínu nebo vytvoření snímku pomocí figurek.
Rozsahem nepříliš obsáhlá výstava, která potrvá v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze do 24. listopadu 2013, velice vhodně postihuje zásadní aspekty Drtikolovy osobnosti i stále ještě ne zcela doceněného fotografického díla a myšlenkového bohatství.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
OPERA/ TANEC
Coco Chanel jako přehlídka módy i života
Balet NdB přichází s novou premiérou věnovanou módní ikoně Coco Chanel. Choreograf Mário Radačovský připravil celý článek