zvláštní poděkování
Quantcom.cz

České umění 1903 - 1943 ze sbírek Národní galerie

České umění 1903 - 1943 ze sbírek Národní galerie

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstava v plzeňské galerii VZPOMÍNKA NA KRAJINU, KTEROU JSEM NIKDY NEVIDĚL., představuje hlavní směry a proudy, které utvářely podobu českého umění prvních čtyř desetiletí 20. století. Soustřeďuje se na ty osobnosti, jejichž tvorba přesáhla hranice domácího regionu a zapsala se do dějin evropského a v některých případech i světového výtvarného umění.

Expozice je členěna do tří kapitol, samostatná část je věnována tvorbě Františka Kupky a naznačuje jeho promyšlenou cestu k nefigurativnímu umění.

První část výstavy zahrnuje léta 1903-1918. V roce 1905 měl v Praze velkou výstavu norský malíř Edvard Munch, což se stalo iniciační událostí pro rozvoj českého moderního umění. Vznikla celá řada špičkových děl, které můžeme nejprve řadit k širokému proudu expresionismu, postupně transformovaného do kubistického tvarosloví. Právě český kubismus zaujímá v evropském umění výjimečné místo; principy tohoto směru zde byly pochopeny a dále inovativně rozvíjeny do velmi specifických podob.

Druhá část výstavy představuje léta 1918-1930 a vizuální pestrost v nově vzniklé Československé republice. Nové politické a společenské uspořádání se podepsalo i na podobě českého umění - na jedné straně optimismus a pohrávání si s žánry, formami a obsahy, na druhé straně civilistní a sociální témata.

Poslední část výstavy je věnována létům 1930-1943, kdy se české umění osamostatnilo od svých vzorů a dokázalo přijít s vlastními koncepty, které rezonovaly s celkovým charakterem světového umění. Surreálná a imaginativní díla zároveň vyjadřovala obavy z dobové politické i společenské situace, která vyústila v tragédii 2. světové války. Velká pozornost je věnována dílu Josefa Šímy, který v blízkosti surrealismu nově zhodnocoval motivy světla a jednoduchých tvarů.

Výstava je sestavena ze sbírek Národní galerie v Praze a představuje modifikaci projektu, který seznámil s českým malířstvím veřejnost v Muzeu současného umění v Soulu. Jejím cílem je téměř v edukativní podobě ukázat hlavní linku, příběh, které české umění této doby prožívalo. Svým způsobem shrnuje dva zásadní výzkumné projekty, které Západočeská galerie připravila, Rytmy, pohyb, světlo. Impulsy futurismu v českém umění a Palmy na Vltavě, a zasazuje je do širšího kontextu domácího umění. Výstava zároveň ukazuje, jak důležitá je pro každé sbírkotvorné muzeum umění vlastní stálá expozice, která může nejen přinést široké veřejnosti výrazný umělecký zážitek z vynikajících uměleckých děl, ale také ukázat důležité kapitoly z českého výtvarného umění v jeho přirozeném, kontinuálním vývoji i v širších kulturně historických souvislostech.

Přehlídka moderního českého umění probíhá ve výstavním prostoru Západočeské galerie v Plzni plzeňské galerii Masné krámy do 18. srpna 2013.

22.7.2013 14:07:14 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Cooper přiveze unikátní 3D/AV show

Max Cooper

Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek

další články...