Roky ve dnech – české umění 1945 - 1957
autor: archiv
zvětšit obrázekVýstava navazuje na výstavu Ohniska znovuzrození: České umění 1956-1963 (GHMP, 1994), která se poprvé v širokém záběru soustředila na tvorbu umělců reagující na kritiku stalinismu a první mírné uvolnění kulturně politických ideologických dogmat.
Zatímco Ohniska končila v okamžiku, kdy toto uvolnění dostávalo charakter širokého společenského procesu otevírajícího cestu liberalizaci šedesátých let, nový projekt je soustředěn na předcházející období, které známe opět disparátním způsobem. Jako celku mu zatím nebyla věnována pozornost a tradičně bývá považováno za výtvarně nezajímavé. Ve skutečnosti se od posledních let druhé světové války v složitém společenskopolitickém kontextu formovala budoucí podoba českého umění, a to zprvu v podmínkách srovnatelných s procesem, který se odehrával i v dalších evropských zemích.
Třináct kapitol reflektuje výtvarné fenomény, tématické a názorové okruhy, osobnosti a události, které vytvářejí obraz doby a znamenají podstatné hodnoty českého umění druhé poloviny 20. století. Zároveň je výstava členěna na dvě časové etapy, jejichž předěl představuje politický puč v roce 1948 a jeho důsledky v české kultuře. Tyto základní časové bloky pomohou ukázat komplikovanost období, v němž umělci nejprve reagovali na deziluzi plynoucí ze zkušenosti války a rozpadu klasických postupů předválečného modernismu, a později čelili ideologické likvidaci intelektuálních a tvořivých sil společnosti. Hranice obou období jsou do značné míry prostupné, traumata konce války se brzy transformovala v traumata nově nastupující totality. Konfrontací kompaktních výtvarných celků a jednotlivých prací výstava poukáže na progresivní příklady tvorby umělců různých generací, kteří se po válce a v období vrcholící ideologické demagogie dokázali orientovat a svými díly i postoji udržovali kulturní a hodnotovou kontinuitu. Jejich vzájemná komunikace v rámci jednotlivých kapitol dokládá, že se umělci mnohdy z nejrůznějších autorských pozic dotýkali podobných témat či výtvarných problémů. Tato koncepce reviduje schematické soudy o jednotlivých umělcích, vyvádí je z monografické izolace a vytváří otevřenou příležitost pro kontextuální vnímání jejich tvorby. Závěr výstavy stručně naznačuje okamžik, kdy došlo k první revizi stalinského režimu a kdy české umění v roce 1957 nastartovalo dlouhý, a jak dnes víme, znovu diskontinuitní proces návratu do prostoru evropské kultury.
Výstava představí rozsáhlý soubor obrazů, plastik, kreseb, koláží, grafik a fotografií, součástí expozice budou filmové projekce. Potrvá ve výstavních prostorách Galerie hlavního města Prahy v Městské knihovně na Mariánském náměstí od 28. května do 19. září 2010.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
OPERA/ TANEC
Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album
Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe celý článek