zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Staronové formy - Josef Hoffmann

Josef Hoffmann: Inspirace

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Nová stálá expozice Moravské galerie v Brně a vídeňského Muzea užitého umění (MAK) věnovaná význačnému architektovi a designerovi, představiteli vídeňské secese a moderny, Josefu Hoffmannovi (1870- 1956), je od poloviny června otevřena v jeho rodném domě na českomoravském pomezí v Brtnici u Jihlavy.

Starý barokní dům s gotickým jádrem na náměstí v Brtnici, němž se v roce 1870 narodil jako syn předního brtnického měšťana - jeho otec zde byl 36 let starostou – Josef Hoffmann po smrti svých rodičů v letech 1907 – 1911 upravil jako letní sídlo pro svou rodinu a sestry. Zařídil si v přízemí pracovnu, ve dvoře pavilon, v patrech provedl pestrou výmalbu stěn iluzivními tapetami a dal vyrobit podle svých návrhů některé kusy nábytku a doplňky. V roce 1945 byl dům rodině zkonfiskován a začala o něj „pečovat“ místní organizace KSČ. Poté co už ve značně zchátralém stavu po roce 1989 připadl obci, bylo rozhodnuto o jeho rekonstrukci, kterou velmi zdařile v roce 2003 provedl brněnský ateliér Hrůša a Pelčák. Architekt Petr Pelčák přitom vycházel z dobových fotografií, které nechal po dokončení úprav udělat Josef Hoffmann a které byly také publikovány v tisku. Zařízení tvoří něco ze znovu nalezeného původního secesního nábytku a doplňků a další Hoffmannovy práce – sklo, keramika, textil, šperky vyrobené podle Hoffmannových návrhů prestižními českými a rakouskými firmami, z nichž některé produkují tyto tvary dodnes – např. bytový textil s typickým čtvercovým nebo pruhovaným vzorem firma Backhausen Exquisite Wohntextilien, sklo firma Lobmeyer (dříve v Novém Boru), broušené sklo Sklářský ateliér Petr Rath v Kamenickém Šenově, porcelán firma Augarten ve Vídni, nábytek firma Wittmann Möbelwerkstätten, svítidla firma WOKA Lamps ve Vídni. Především jsou to však produkty dílny Wiener Werkstätte, založené Josefem Hoffmannem v roce 1903 společně s výtvarníkem Kolomanem Moserem a podnikatelem Fritzem Waernsdorferem, jejíž archív – na 5 500 Hoffmannových návrhů- spravuje od roku 1955 MAK.

Název expozice INSPIRACE poukazuje na základní motivy, o něž se ve své tvorbě Hoffmann opíral. Jako student na vídeňské akademii u Otty Wagnera byl především ovlivněn moderními proudy. V roce 1897 zakládá společně s Gustavem Klimtem a dalšími Sdružení výtvarných umělců v Rakousku Secession, v jehož pavilónu podle Olbrichova projektu se ujal prostorového řešení výstav. Odvrací se od opakování historických forem a hledá motivy ve svém okolí, které přeformovává v nový styl. Sbíral lidové umění – část lidových výšivek je zde také vystavena – a velmi ho zaujala historická a lidová architektura Itálie, kterou navštívil na stipendijní cestě po ukončení studií 1895 -1896 a v roce 1911. Obdivoval Angličany Johna Ruskina a William Morisse a hnutí Arts + Crafts usilující o obnovu uměleckých řemesel a nové směry v Belgii a Holandsku.
Zabýval se návrhy užitého umění, výstavnictvím – byl dokonce vyznamenán Řádem čestné legie ve Francii za realizaci rakouského pavilónu na Mezinárodní výstavě dekorativních umění v Paříži v roce 1925- a projektováním architektury a už na přelomu století se zařadil mezi nejpřednější vídeňské osobnosti.
Zatímco do konce století převládají v jeho díle křivky florální secese, od roku 1900 je téměř posedlý geometrickými formami – čtverci, obdélníky a kosočtverci do té míry, že se mu říká Quadrutl Hoffmann – „Čtvereček Hoffmann“. K jeho nejznámějším stavebním projektům patří komplex vil na Hohe Warte ve Vídni (1900 – 1901), sanatorium v Purkersdorfu (1904), vrcholné dílo „Gesamtkunstwerku“ – jednoty exteriéru a interiéru a syntézy řemeslných a architektonických prvků - palác Stoclet v Bruselu (1905 – 1911), u nás vila Fritze Grohmanna ve Vrbně pod Pradědem, vila Sigmunda Berla v Bruntále, dům pro hosty huti Poldi na Kladně (1903), sídlo rodiny Primavesi v Koutech nad Desnou (1913 – 1914) a vila této rodiny v Olomouci, které jsou v expozici prezentovány na modelech, fotografiích a nákresech.
Josef Hoffmann je znám spíše odborníkům a tato nová expozice vytvořená mimo jiné z podpory grantu EU Culture jako součást projektu „Architektura a interiérový design ve střední Evropě na počátku 20. století . Josef Hoffmann a Dušan Jurkovič “ chce upozornit také širší veřejnost na další světově proslulou osobnost spojenou s naším prostředím, jejíž odkaz je stále živý ve tvarech věcí, o nichž to ani mnohdy netušíme.

10.8.2009 00:08:38 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Ska Wars v Malostranské Besedě

Green Småtroll

Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek

další články...