Česká klasika stále lákavá: Její pastorkyňa
autor: archiv divadla
Po dvaceti letech se na jeviště smíchovského divadla vrátila jedna z nejhranějších her českého realismu. Ženské téma, v 21. století stále více akcentované, zajímá i režiséra Michala Langa. Protože právě v ženském světě lze nalézt to, co je pro jeho režie charakteristické: zkoumání světa, kde se člověk marně brání svým vášním a pudům, je zaslepen sám sebou a to pro něj může být zničující.
Při vzpomínce na inscenaci se vám jistě vybaví červeno-černo-bílé kombinace v kostýmech a scéně. Ty jsou však jen určitým dokreslením jednání postav na scéně, jejich možných motivací, zkratkovitým připomenutím koloběhu vášní (a to jak temných, tak i pozitivních).
Nicméně, v popředí zájmu stojí důkladně a důsledně vypracované postavy – jimž vévodí Apolena Veldová v roli Kostelničky a Jana Stryková jako Jenůfa. Ty dvě mají něco podobného – jsou to silné ženské osobnosti, které vědí co chtějí a nepochybují o tom, že uvažují správně. Obě jsou ženy, které dokážou unést jinakost, vybočení z průměru uvažování i chování vesnice. To ovšem neznamená, že v jejich uvažování a činech nejsou chybné kroky. Jak psáno v programu „není následků bez příčin a neznalost sebe sama neomlouvá“.
Obě ženy mají svůj půvab, a jsou (jak ostatně v jednom rozhovoru vysloví Števa) na jedné straně lákavé, ale pro manželství se vlastně svými příliš vyhraněnými názory a činy nehodí – protože se jich muži bojí... Kostelnička je přirozeně emancipovaná žena, i když v ní přetrvává určitý smutek, když si uvědomí svou osamělost, dokáže s tím žít. Jenůfa má v sobě ještě holčičí půvab, ale zároveň pevnou vůli a skrytou vášnivost. Zatímco Števo Matěje Hádka je rozmazlený selský synek, který své sebevědomí čerpá z finančního rodinného zázemí. Většího osobního rozhodnutí není schopen. Muž, na kterého se lze spolehnout, je naopak Laco Viktora Limra. Vypadá a jedná mužně, i když je v něm něco temného. Nicméně je to člověk, který se dokáže zaujmout stanovisko a jednat.
Gabriela Preissová: Její pastorkyňa
Úprava textu Markéta Bidlasová a Michal Lang; režie a hudba Michal Lang; scéna Marek Cpín; kostýmy Ivana Brádková; pohybová spolupráce Marta Zlámaná.
Švandovo divadlo, premiéra 12. ledna 2008.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek