Jana Janěková: My ženy se řídíme víc intuicí...
autor: archiv
Jana Janěková vystudovala pražskou konzervatoř a za dobu své kariéry vystřídala několik divadel. Zahrála si (a stále hraje) množství výrazných rolí klasického i současného repertoáru. Dnes je vedoucí ateliéru muzikálového herectví na JAMU, věnuje se pravidelně režii. Kromě divadla jsme ji mohli vidět v různých seriálech (Nováci, Četnické humoresky, O ztracené lásce), filmech (Hezké chvilky bez záruky) a tv filmech (Stříbrný vůně mrazu). Stále častěji se věnuje divadelní režii.
V Opavě mi ji nabídl šéf Zdeněk Černín jako záskok za nemocného zahraničního režiséra. Pražská realizace pramení u herečky Jany Krausové, která spolu s producentem Michalem Hrubým inscenaci shlédla.
Záskok je záskok a není čas na přemýšlení. Musí se odvést co nejlépe v daných podmínkách. To mi vyhovuje, jelikož koncentrace všech tvůrců zhuštěná do relativně krátkého času stimuluje všechny k maximální kreativitě a přináší překvapivé výsledky. To mě zajímá. Teď po čase jsem získala ovšem patřičný nadhled a jsem sama zvědavá, co nového to přinese. Abych byla upřímná, sama bych si ji asi nevybrala, jsou mi bližší jiné typy her. Zvlášť týkající se ženských témat. Ale beru to jako velkou výzvu a jsem zvyklá v životě zpracovat vše co mi je dopřáno a souzeno.
Ne. A ne. Jsem příznivcem metod Petra Brooka, jehož způsob tvorby je jedním ze základů metodiky, kterou pracujeme v ateliéru muzikálového herectví na fakultě. Je to tvorba založená na schopnostech a vzájemné důvěře všech zúčastněných aktérů ,vedoucí k rozvoji osobnosti a vzájemné inspirativní souhře. Předehrávají jen režiséři s nenaplněnou touhou být hercem. hahaha Za 30 let praxe jsem jich poznala dost. Jednání každé osobnosti v psychofyzické rovině je přece originální a není možné, aby po jevišti běhalo několik „ Janěkových“……hahaha . Ideálem je , když herce nenápadně dovedete do výsledného tvaru s lehkostí společné tvorby.
Autor je muž a my ženy se řídíme víc intuicí, ta je většinou správná i v případě zpřehlednění složitých situací. Myslím, že klíč jsme našly, přestože jsme nedodržely“matematickou“ přesnost doporučenou autorem. Prověřeno diváky!
Především rychlá, flexibilní a zábavná. Mnoho věcí není třeba složitě vysvětlovat, jdou samovolně a nezdržuje nás žádná zbytečná, sexem podložená vibrace. Mužská energie je tam zastoupena stále, ale v jiném skupenství….
Myslím, že tato“hra“ je nezařaditelná a to samo o sobě je lákavé i pro diváka. Přirovnala bych to ke kukátku s barevnými sklíčky, které vám vytvářejí stále nové obrazce podle pohybu. Je to barevné spektrum letmého pohledu do světa žen. Velmi překvapivé, zábavné a vzrušující. Divák se může hodně smát i plakat i dojímat i zamýšlet i se ztotožnit. Snažím se vždy dokázat, že ženy mají velký smysl pro humor a to často i v krizových situacích. Jsou nositelkami nového života od přírody a to jim dává velkou sílu.
Pro herečky je to velmi náročné a zároveň velmi zajímavé, převleky jsou bleskové. Je to věc střihu jako ve filmu, vnitřního i vnějšího, to znamená i bleskový“ převlek“ z role do role. Vyžaduje to maximální koncentraci. Je to jakási prověrka profesionality znalosti hereckého řemesla bez cizí pomoci. Navíc vzhledem k formě divadla na divadle probíhají převleky před zraky diváků. Diváci se tak stávají absolutní součástí celého procesu, neexistuje vlastně zákulisí. Při zkoušení a někdy i při představení z toho vznikají velmi humorné situace.
Pozná se to určitě, ale ne z toho hloupého úhlu pohledu výše zmíněného. Skutečné, tvůrčí ženy mají hlubší ponor s rozšířeným vnímáním, nezatížený mužským egoismem a ambicemi. Mají taky vyrovnaný mužský a ženský princip v energii, vylučující subjektivní vidění zatížené komplexy. Například ženská režie nové verze zfilmovaného muzikálu Ježíš jako adaptace londýnského představení, nebo muzikálu Rebecca ve Vídni a to nemluvím např.o pracích Liv Ullmann, nebo Barbry Streisand a dalších ženských osobností.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek