Nikolaj Koljada: Slepice
autor: archiv divadla
Švandovo divadlo od března uvádí na svém repertoáru na scéně Studia inscenaci Nikolaje Kolajdy Slepice. Hra je datována z listopadu 1989. Někdy bývá ve hře spatřována paralela k Rackovi od A. P. Čechova (podobnost jmen Nonna a Nina, ale i „slepice“ a „racka“). Ovšem po alespoň občasné vznešenosti tu není ani stopy, dokonce ani odjezdy či změny nejsou tak definitivní a konečně i samotná sebevražda či snaha se svým životem něco udělat je natolik marná, že se nedaří, ale možná o ni ani není tak usilováno.
Od autora je Slepice označena za komedii. S tím by se dalo ovšem polemizovat. Základní zápletka sice připomíná téměř tradiční komediální námět, ale právě díky podivné deziluzi, kterou postavy v brzkých ranních hodinách zažívají, získává hra spíše tragikomický rozměr. V některých okamžicích ji lze označit za grotesku, tak jak je chápána v ruském kontextu (tzn. vycházející přísně ze života, ovšem stupňující reálný život až k téměř šílené absurditě).
Hra Slepice v sobě mimo jiné skrývá nezaměnitelnou atmosféru. I proto byl k režii přizván člověk, který prostředí Ruska, ruského oblastního divadla velmi dobře zná. Stejně tak však zná i české divadelní prostředí – Sergej Fedotov. Se souborem Švandova divadla pracuje poprvé. Překlad Gabriela Palyová, výprava Adam Pitra a dramaturgie Martina Kinská. Hrají Klára Cibulková (ALLA), Kristýna Frejová (DIANA), Eva Leimbergerová (NONNA), Milan Kačmarčík (FJODOR) a Robert Jašków (VASILIJ).
„Nikolaj Koljada… To je člověk, který mě velmi zajímá. Já sám mám taky rád experiment a takové všelijaké podivnosti a taky hrozně rád riskuju… Když jsem v Čechách dělal svoji první inscenaci – Revizora, tak jsem taky hodně riskoval, protože jsem vůbec neznal soubor, herce, českou mentalitu. To byl hodně náročný úkol. A to mě zajímá – čím víc je úkol náročnější, tím víc mě zajímá… To je „ruský člověk“, ruská ruletka… čím vyšší nároky, tím víc se člověk může naučit, dokázat. Většina herců chce v sobě odkrýt právě tyhle nové možnosti, podvědomí… ale taky znám herce, kteří se už toho bojí… Vždy je to vnitřní boj – jestli hledat, odkrýt něco úplně nového, přinést věci, které jsem ještě nikdy „necítil“, nebo jestli to udělat tak, jak to umím, v čem jsem si jistý…,“ uvedl režisér Sergej Fedotov.
Další reprízy 20. května, 2. a 14. června 2006 ve Studiu Švandova divadla.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník
3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek
Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat
„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek
Trochu buřtový, trochu medový večer
Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
J. Bernardt představí v Praze novou desku
Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 19. týden
Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek