zvláštní poděkování
Quantcom.cz

13. ročník dokumentárního divadla Akcent

13. ročník dokumentárního divadla Akcent

autor: Zdroj press kit festivalu   

zvětšit obrázek

Byli školení k boji proti fašistické koloniální diktatuře v socialistických zemích východního bloku jako je Angola, Mosambik nebo Kapverdy. Jaký měl dopad na jejich životy čas strávený na druhé straně železné opony, který trval někdy i několik let? Změnilo to jejich vnímání komunismu? I na tyto otázky se snaží odpovědět portugalská inscenace Eastern Loves v aktuálním programu třináctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT. S letošním mottem: „Buďte sví!“, probíhá od 4. listopadu do 12. prosince v pražském Divadle Archa. V osmi výjimečných inscenacích uvede světové i domácí divadelní soubory.

Kromě dvou představení z Portugalska festival letos nabídne například inscenaci hamburského divadla Thalia Doughnuts, japonského režiséra Toshiki Okada. Český program zase uvede například Vykouření brněnského Divadla Husa na provázku v režii Jiřího Havelky nebo Odkaz od souboru Spielraum Kollektiv. Vstupenky jsou aktuálně v prodeji na webových stránkách Divadla Archa.
„Festival AKCENT vznikl před 13 lety proto, aby české publikum získalo přehled o tom, co vše může být dokumentární divadlo. V průběhu let jsme představili největší hvězdy divadla, které oslavuje autenticitu na scéně. Nás vždy zajímalo, jaký divadelní jazyk umělci volí, aby moment autenticity mohl být zachován v umělém prostředí divadla,“ říká umělecká ředitelka festivalu Jana Svobodová a dodává, že AKCENT bude letos uzavírat jeden ze svých milníků, protože se naposledy uskuteční v budově končícího divadla Archa, kde vznikl.

Dvě inscenace přijedou letos na festival z Portugalska. Velmi očekávaný bude Eastern Loves divadelního souboru Hotel Europa, jenž má i českou stopu. Hlavními tvářemi jsou Portugalec André Amálio a Tereza Havlíčková z Česká republiky. Umělci vytvářejí inscenace dokumentárního divadla, které zkoumají hranice mezi divadlem, tancem a performancí. Jejich aktuální kus je založený na autentických příbězích občanů bývalých portugalských kolonií bojujících proti kolonizaci, školených v socialistických státech východní Evropy. „Inscenace vznikla na základě svědectví těch, kteří tyto situace prožili, a autobiografických příběhů účinkujících o jejich rodinách nebo jejich vlastní minulosti v bývalé východní Evropě. Inscenace zpochybňuje vztahy mezi láskou, rodinnými vazbami a politikou,“ láká na představení Svobodová.

Dalším portugalským příspěvkem AKCENTU bude feministicky angažovaná Are You Coming? souboru Lobby Teatro. Je téměř celá založená na obraze a pohybu a zdůrazňuje naléhavost vidiny budoucnosti, kde ženství není synonymem podřadné sociální identity. Hlavní roli vytváří samotná autorka Mariany Fonsecy. Prostřednictvím různých uměleckých jazyků zkoumá své alter-ego. Odmítá sama sebe devalvovat jako Ženu, která je obětí toxických a násilných vztahů.
Z hamburského divadla dorazí představení v němčině s českými titulky s názvem Doughnuts. Připodobňuje svět ke koblize, ve které je spoustu okraje a uprostřed díra. „S rostoucí erozí všech jistot se prázdnota uprostřed zvětšuje a zvětšuje a symbolizuje tak moderní fenomén: jeden živočišný druh dobývá cizí prostředí a působí zmatek. Divák se setká s medvědem v supermarketu, mutujícím virem nebo sociálními médii bez srdce. A pak najednou nikdo neví, zda je jeho vlastní způsob myšlení stále správný,“ popisuje ředitel divadla Archa Ondřej Hrab. Inscenaci uvádí AKCENT ve spolupráci s Festivalem německého jazyka.

České tvůrce bude zastupovat inscenace Vykouření Divadla Husa na provázku. Režíroval ho a scénář k němu napsal Jiří Havelka. Reaguje na kauzu, kdy jedna divadelní inscenace skončila až u Ústavního soudu. Žalobcem byl kardinál Dominik Duka. Zběsile očistný scénický obřad na motivy skutečných událostí přivede na jeviště Archy fragmenty právních textů, internetových článků a rozhovorů, diváckých dopisů, výpovědí svědků i Nového zákona. Postaví se přitom otázkám, které dodnes obcházejí kolem. Například jací ďáblové pokoušejí společnost k tomu, aby se dělila na bojechtivé tábory, a proč.

Subjektivní konfrontaci příslušnic dvou vzdálených generací jedné rodiny přivede do Archy inscenace Odkaz od Spielraum Kollektiv, Tématem je čekání na smrt a toho, co po člověku zůstane. „Ještě nikdy se za celou známou historii lidstva nestalo, aby tak rozdílné generace s různými zájmy a pohledem na život žily ve stejném období. Rychlý pokrok doby a neustálé změny, kterým jsou všechny generace každodenně vystavovány, způsobuje vzájemné nepochopení. Důležitost obyčejného člověka jako odpověď na současné hledání smyslu existence, i o tom je tato inscenace,“ popisuje Hrab.

V rámci ACENTU čeká Archu také derniéra úspěšné první české divadelní instalace s jedenácti (ne)herečkami. Ti, kdo mluví sami za sebe … přemění sál divadla v obrovskou galerii, jejímiž exponáty se stanou autentické životní příběhy jedenácti žen. Na divácích pak zůstane rozhodnutí, zda prožijí všechna vyprávění nebo jen některé části či v jakém pořadí budou příběhy vnímat.

Naopak v laboratoř promění divadlo další inscenace Každý má v sobě dva vlky. Ta zkoumá, jak se v Česku žije mladým Vietnamcům. Hlavní protagonisté Thang Ngo Xuan, Lili Phungová a Thu Phuong Tran v ní modelují z hlíny a vyprávějí příběhy. Jejich práci v detailech snímá webová kamera a na plátně vytváří emotivní krajiny, které ovlivňují dialogy performerů. Diváci navíc vstupují do netradičně uspořádaného divadelního sálu definovaného pohyblivým projekčním plátnem, zvukovou aparaturou, několika mobilními světly a televizní obrazovkou. „Inscenace Každý má v sobě dva vlky vznikala během roční spolupráce autorky, projektu Hany Kokšalové se zástupci druhé generace Vietnamců žijících v České republice, kteří sami sebe nazývají Banánovými dětmi. Všichni tři účinkující se předtím neznali, ani neměli žádné zkušenosti s divadelní tvorbou. Během přípravy inscenace prošli sérií workshopů dokumentárního divadla vedených divadelními profesionály,“ uzavírá dramaturgyně inscenace Jana Svobodová a slibuje, že AKCENT se uskuteční i příští rok.

6.11.2023 16:11:06 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Festivaly

Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek


Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz

Z.  Mládek, W. Steers (Egon Schiele / Autoportrét)

Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek


Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně

Max Barskih

Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Skutečný příběh manželství

Milá Olivie

Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

další články...