zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Irena Pelková: Radost mám vždycky, když se divadlu daří…

Irena Pelková, ředitelka Městského divadla Zlín

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Setkání s Irenou Pelkovou, čerstvě jmenovanou ředitelkou Městského divadla Zlín nebylo náhodné. 1. kulturní portál Scena.cz spolupracuje s touto renomovanou scénou víc jak dvacet let. V době našeho setkání ve zkušebnách ani na jevišti neprobíhala umělecká činnost, oprašovací ani jiné zkoušky, ani se nekonaly porady uměleckého a technického provozu… Přesto nemůžeme říct, že by divadlo bylo v klidovém režimu. Probíhala zde rekonstrukce hlediště.

S ředitelkou Irenou Pelkovou jsme si povídali nejen o její cestě do divadla, ale o jejím vztahu k divadlu vůbec. Stranou nezůstala témata jako budoucí vize divadla ve Zlíně, členství v Asociaci profesionálních divadel a další. Vzhledem k odbornosti paní ředitelky - ekonomické vzdělání, jsme nevynechali ani červená a černá čísla, představu ideálního diváka a samozřejmě jsme se šli podívat do hlediště, kde probíhá rekonstrukce. Vzhledem k blížícímu se zahájení sezóny 9. září 2023, všechny práce finišují. Dokonce jsme měli možnost vyzkoušet si i nové sedačky, a věřte, máme se na co těšit.

  • Máte za sebou dnešní návštěvu ze zlínského magistrátu a osobní gratulaci Martiny Hladíkové, náměstkyně primátora. Velká kytice dominuje na stole ve váze. Prozradíte, s jakými pocity jste nedávno vstoupila do divadla po dovolené?
    (Zamyšlení.) Určitě s větší odpovědností. Mé myšlenky směřují k tomu, abychom dělali dobře svou práci a plnili funkci, kterou divadlo má. Nemám tendenci výrazně zasahovat do umělecké činnosti. To je plně v kompetenci uměleckého šéfa Patrika Lančariče a jeho dramaturgického týmu. Nechci mluvit do výběru titulů, ale byla bych ráda, abychom zachovali náš model dramaturgických linií a nadále nabízeli divákům tradiční tituly i novinky, regionální témata a tituly pro děti a mládež. Jde nám o žánrovou pestrost a o to, aby si každý divák našel to své a rád se k nám vracel.
  • Do funkce ředitelky jste byla jmenovaná na základě konkurzu nebo k tomu došlo na základě podnětu souboru nebo zřizovatele?
    Ředitelkou jsem byla jmenovaná na základě konkurzu, který se se uskutečnil v červenci. Před tím jsem divadlo vedla na základě pověření ze strany zřizovatele (statutárního města Zlín), a to od konce prosince 2022. Pravdou je, že když jsem zvažovala podání přihlášky, byla pro mě podpora ze strany zaměstnanců divadla jedním z faktorů, které mé rozhodnutí ovlivnily.
  • Zlínské divadlo patří mezi klenoty v ČR, také proto, že má své dílny (krejčovny, truhlárnu ad.). O to je to náročnější pro ředitele, že?
    Ano, toto je opravdu velká deviza, inscenace jsme díky tomu schopni realizovat od a do z pod jednou střechou. Toho si hodně výtvarníků a režisérů cení. Ráda bych na tomto místě vyzdvihla osobu umělecko-technického šéfa, Karla Papežíka, kterého se nám podařilo vloni získat do týmu. Pro divadlo je velkým přínosem. A mohu se na něj vždy spolehnout.
  • S Uherským Hradištěm jste spjatá od narození?
    Narodila jsem se ve Zlíně, bydleli jsme o kousek dál v Lípě. Základní školní docházku už jsem dokončila v Uherském Hradišti, kde jsem také absolvovala střední ekonomickou školu. Po ní jsem pracovala jako účetní v soukromé sféře a vysokou školu jsem vystudovala dálkově v Bratislavě. Po jejím absolvování jsem působila jako ekonomická náměstkyně.
  • Můžete vzpomenout vaše první divadelní představení?
    Na úplně první představení si nevzpomínám. První konkrétní vzpomínku mám na návštěvu divadla v rámci základní školní docházky a bylo to do Slováckého divadla v Uherském Hradišti.
  • Hrála jste někdy ochotnicky divadlo?
    Ochotnické divadlo jsem nikdy nehrála, ale vybavuji si, že jsme jako děti jednou o prázdninách nacvičily "představení" Popelka a s velkým úspěchem ho odehrály nejen rodičům, ale i všem, kteří se přišli podívat.
  • V některých divadlech jsem zažil, že ekonomové divadla dělali kompars na jevišti (např. v Našich furiantech, Maryša aj.). Šla byste do toho?
    Určitě nešla. Řídím se rčením "Ševče drž se svého kopyta".
  • Dlouhou dobu žijete v Uherském Hradišti, kde je Slovácké divadlo. Sledovala jste nebo sledujete inscenace tohoto divadla?
    Jak už jsem zmínila, Slovácké divadlo bylo první, které jsem navštívila a kde jsem divadlo poprvé vnímala. Od mládí jsem pak byla jeho předplatitelkou a pravidelně ho navštěvovala i po nástupu do zlínského divadla. Musím přiznat, že v posledních asi šesti letech jsem hradišťské divadlo malinko zanedbávala ale v poslední době jsem se to snažila napravit. Oslovilo mě například netradiční zpracování inscenace CYRANO Z BERGERACU.
  • Jaký divadelní žánr je vám bližší?
    Mám ráda všechny žánry, ideálně pokud se prolínají a doplňují. O to se také roky snažíme u nás v divadle - nabízet divákům vyvážené spektrum žánrů.
  • Kdy jste se jako ekonomka divadla cítila v divadle nejlépe?
    Radost mám vždycky, když se divadlu daří. Ideálně na více úrovních samozřejmě. Když se na konci roku ohlédneme a vidíme, že čísla jsou dobrá, že diváci nám zachovávají přízeň. Obzvlášť po covidové pauze je ta radost ještě intenzivnější, doba není lehká a je skvělé, že si lidé najdou čas a prostředky na kulturu. Domnívám se, že ve Zlíně divákům nabízíme divadlo, které má velmi dobrou úroveň a kvalitu. Na všech úsecích pracuje celá řada lidí, kteří svou práci dělají rádi a to je na výsledku vidět. Pozitivní divácká zpětná vazba potom potěší nejen mě, ale nás všechny.
  • Co je podle vás náročnější - zajistit finance pro chod divadla nebo realizovat uměleckou činnost?
    Myslím, že nejde o to, co z toho je náročnější. Podstatné je, aby se tyto dvě složky vzájemně respektovaly a doplňovaly. Musí mezi nimi být rovnováha. Jedno bez druhého by samo o sobě nefungovalo.
  • MDZ je členem APD (Asociace profesionálních divadel). V čem vidíte přínos této asociace?
    APD sdružuje většinu profesionálních divadel a má proto silný mandát pro jednání s ministerstvem kultury, ale i ostatními orgány veřejné správy. Zabývá se otázkami, které jsou pro všechna divadla společné a pomáhá na ně hledat odpovědi, což nám pomáhá v každodenní práci. Velkým přínosem pro nás bylo členství v asociaci v době covidové krize.
  • V pozici manažera, je nutné umět (se) správně rozhodnout. Nebo je to podle vás ještě něco jiného?
    Rychlé a pokud možno správné rozhodování je podle mě velmi důležité. Ale někdy si správné rozhodnutí žádá více času, v tu chvíli je dobré zvolnit a v klidu analyzovat. Také se domnívám, že je dobré nezapomínat na lidi, kteří s vámi pracují.
  • Jak jako ekonomka vidíte ideálního diváka?
    Ideální divák je ten, který se k nám rád vrací. V tom nejlepším případě je to takový divák, který sdílí divadelní zážitky se svým okolím a tím pomáhá plnit náš Velký sál i obě menší scény. Ve Zlíně máme k divákům blíž než například v Praze a jiných velkých městech. V tom je naše výhoda - své diváky můžeme lépe poznat.
  • Liší se být ekonomkou v neziskové a ziskové sféře?
    Nějaké rozdíly by se určitě našly, každá ta oblast je v něčem specifická. Ale v principu je řízení ekonomiky stále stejná nebo alespoň velmi podobná disciplína, ať ji aplikujete kdekoliv.
  • Jaký máte názor na divadelní představení pro školy?
    Jsem toho názoru, že divadlo si má své diváky vychovávat. Jeho tvorba má myslet na nejmenšího diváka a s ním postupně růst. Divadlo pomáhá formovat estetické cítění a vkus, je zcela určitě součástí kulturního rozvoje člověka. Proto v našem programu máme představení jak pro rodiče s dětmi, tak pro školy a snažíme se je držet v dostupné cenové hladině.
  • V čem vidíte plusy nebo zápory zlínského divadla?
    Pracuji tady už šestnáct let a musím říct, že ráda, takže vidím spíše ty plusy. Z ekonomického hlediska lze do určité míry jako mínus brát dosavadní velkou kapacitu našeho Velkého sálu. Ta se nyní po rekonstrukci sníží, takže tento mínus teď postupně mažeme. Otázka plusů a mínusů je vždy otázkou úhlu pohledu. Každá mince má dvě strany, tudíž každé plus se může proměnit v mínus, každá hrozba se může proměnit v příležitost a naopak. Věřím, že budeme schopni pracovat s plusy a mínusy tak, aby byly v rovnováze.
  • Čeká vás zahájení sezóny 9. září 2023 a ceny Aplaus… Chystáte nějaké překvapení?
    Pokud by to mělo být překvapení, tak bych Vám je přece nemohla prozradi. (Smích.) Ale věřím, že všechny naše diváky potěší zrekonstruovaný sál s novými, pohodlnějšími sedačkami. Ty však nebudou jedinou změnou. Všechny, kdo se chtějí s našimi novinkami seznámit blíž, srdečně zveme k návštěvě našeho divadla. Nová sezona bude určitě stát za to.
  • Prozradíte základní strategii pro prvních sto dní?
    Já už mám svých prvních sto dní vlastně tak trochu už za sebou, i když to bylo v dočasné pozici pověřené ředitelky. V prosinci 2022 bylo mým cílem především stabilizovat a zklidnit situaci v divadle. To se, myslím, povedlo. A na to chci taky navázat. Postupně vytvářet podmínky pro kvalitní zázemí zaměstnanců MDZ, pracovat dobře a zodpovědně ve směru k veřejnosti a divákům, spoluutvářet kulturu v regionu, nabízet kvalitní divadlo, ze kterého si diváci budou odnášet radost a obohacení a budou se k nám rádi vracet.

    www.divadlozlin.cz

    21.8.2023 18:08:39 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  •