2084 - temný stín a Gottes Gott

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDivadelní spolek Kašpar uvádí na scéně Klubovna (Jindřišská ulice) novou inscenaci 2084 autora S. d. Ch. v režii Šimona Dominika. Z rádia zpívá Karel Gott, údajně jsou svátky. A čím žijí Češi po tzv. druhém obrození? Díky autorovi si můžeme jít sednou do hospůdky v podhradí. Hlavní debata dvou štamgastů (Lukáš Jůza a Matyáš Greif) se točí kolem toho, zda Sáblíková vyhraje zlatou nebo ne. Obsluhu zajišťuje Krčmář Severin v podání Ondřeje Nováka a k tomu kibicuje Matka (Milena Steinmasslová).
Režisér Šimon Dominik drží spolu s autorem diváka v napětí, jak může dopadnou současnost. Máme pocit, že se díky pomyslné hyperbole dnešek projektuje v budoucnosti. Herce vede k přesnému a přirozenému vyjadřování charakterů postav. Krčmář Severin Ondřeje Nováka je servilní, byť nešťastně frustrovaný z odchodu své manželky. Kdo ale může tušit, zda skutečně existovala, nebo je to jen výplod staromládenecké fantazie. Nelze mu upřít čachrování s pivem (spíš jeho pančování…).
Svérázná Matka Mileny Steinmasslové má své neduhy, takové jaké matky obvykle mají, zejména přehnanou starostlivost a péči o syna. Divák ocení její bravurní interpretaci dorozumívacího jazyka inscenace. Autor povýšil brněnský hantec na jakési nadnářečí anglikanismů, zejména spojmy z digitálního světa. Herečka si při osvojování textu bez významové logiky musela užít. Přesto zmíněný jazyk podává s velkou dávkou přirozenosti.
Daný jazyk se stává moderní kódovanou šifrou. Těžko lze posoudit, zda autor použil binární soustavu. Umělý slovník se může na jednu stranu jevit jako parodie na moderní pseudo odborné formulace laiků, na druhou pak jako pokus o zachycení určité atmosféry v dané komunitě izolovaných IT specialistů. Divák ocení srozumitelnost textu. Dekódování zvládne v hledišti každý i s minimální výbavou angličtiny.
Lukáš Jůza představitel Vaňka Hudla představuje svérázného chlapíka. Charakterem se blíží k hasiči nebo myslivcovi. V jeho roli lze dešifrovat předobraz Vaňka z Havlovy Audience. Vaněk v inscenaci 2084 není zas až tak intelektuální, ale spíš bohorovný a upřímný.
Jan Krupička zahraný Matyášem Greifem je nejmladší postavou na jevišti. Zodpovědně o něj pečuje právě Hudla. Krupička od něj snáší výchovné pohlavky s velkou dávkou trpělivosti. Právě on je velkým vyznavačem tajemného oltáře. Nejvíce používá hlášku “Gottes Gott.” Coby benjamin projevuje největší nadšení pro vítězství Sáblíkové. Představuje jakousi naději ve světě nových pořádků.
Autor nastoluje otázky jako: Komu patří Karlštejn? Jaký je Božský Kája? Vyhraje Sábliková zlatou? Tyto základní otázky představují absurdní světy: historie, hudby a sportu. A do toho nám v hospodě něco smrdí? Není to naše budoucnost? Není to zaslepenost volby? A co když je to úlitba temným silám? Prostě temný stín Gottes Gott…
Miloslav Vojtíšek/ S.D.CH.: 2084
Režie Šimon Dominik, výprava Karel Čapek.
Osoby a obsazení: Vaněk Hudl (Lukáš Jůza); Krčmář Severin (Ondřej Novák); Jan Krupička (Matyáš Greif); Matka (Milena Steinmasslová).
Premiéra 13. ledna 2023.
www.divadlovceletne.cz
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Perplex: absurdní logická smyčka

Soubor činohry Jihočeského divadla České Budějovice představil v rámci pražské přehlídky Jižní spojka 2023 hru ...celý článek
Bakchantky: první a poslední mejdan

Činohra Národního divadla v Praze uvedla na scéně Stavovského divadla Eurípidéovu hru BAKCHANTKY. Režisér Jan ...celý článek
Časopis 13 - sekce
HUDBA
Gaia Mesiah vydává Vlnobytí

Kapela Gaia Mesiah dnes vydává nové album Vlnobytí (VLN∞BYTÍ) a vyráží na velké jarní turné po České rep celý článek
OPERA/ TANEC
Spolupráce českých a běloruských opozičních umělců

Umělecké uskupení PULSAR z. s. připravuje taneční představení na základě dramatického textu běloruské dramatič celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Evangelium podle Mela Gibsona

Umučení Krista
Evangelium podle Mela Gibsona. Americký film o posledních dvanácti hodinách Ježíše Nazaretsk celý článek