zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Filmový příběh začíná i končí za oponou

Tereza Vilišová a Patrik Děrgel (Idiot)

autor: Martin Špelda  

zvětšit obrázek

Lidská dobrota a čistota ve zkaženém světě nikdy nevyjde z módy. To dokazuje více jak sto padesát let starý příběh IDIOTA F. M. Dostojevského, který stále láká k novým zpracováním a dokáže zasáhnout svou nadčasovostí i současné diváky. Režisérka filmu Daniela Špinar si ve své inscenaci důvtipně hraje s pestrými divadelními kulisami, herce nechává procházet budovou Stavovského divadla, a přitom využívá možnosti, které jí přináší filmová kamera, kdy blízce a intimně nahlíží na herce i interiéry divadla. Vzniká tak nebývalá fúze divadla a filmu z produkce Národního divadla. Nastasja Filipovna nedokáže milovat, ale vy tomuto filmu propadnete. Do kin film vstupuje v distribuci Aerofilms od 17. března 2022.

Vše začíná i končí za oponou Stavovského divadla, v horečnatém snu úhlavních přátel i soků Myškina a Rogožina. S nimi se noříme do útrob divadla, do střev celého románu. Vstupujeme s kamerou na jeviště, kde se v party stanu odehrávají přípravy na narozeninový večírek Nastasji Filippovny i samotná noční oslava, jejíž přiznanou pompézní dekorací je „mozartovský“ sál divadla. Návštěva knížete Myškina na mejdanu vzdálených příbuzných Jepančinových je najednou opravdovou konfrontací dvou naprosto rozdílných světů. Naopak značně bizarní rodinka Ivolginových získala svůj „přijímací salón“ ve stísněném divadelním zákulisí, na tzv. náměstíčku před maskérnou, v intimním zázemí divadla. Na místě, které se běžně návštěvám neukazuje, jen těm skutečně blízkým. Už tak dost podivný prostor, který se kdysi stal i svérázným muzeem Činohry a pamatuje mnohé popremiérové večírky, byl scénograficky dozdoben různými artefakty, jež pocit propadnutí do času postsovětské reality ještě posílily. Jednotlivé, často skutečně miniaturní herecké šatny, se staly temnými a tajemnými pokojíčky Ivolginových podnájemníků, další scény se zase natáčely v labyrintu divadelních chodeb.

Když v březnu 2020 začal nouzový stav a uzavřela se poprvé divadla – tedy i Činohra Národního divadla – byl to pro celý tým právě připravované inscenace Idiota zvláštní pocit – vše se totiž událo pouhé čtyři dny před zahajovací zkouškou. Ta se samozřejmě zrušila, jakožto i plánovaná červnová premiéra. Nakonec byl před prázdninami Idiot přece jenom rozezkoušen, pokračovalo se v srpnu, září a říjnu, premiéra byla naplánována na listopad a nastal další nouzový stav. Tehdy vyvstala otázka, co dál. Nebylo to úplně jednoduché rozhodování, tím spíš, že se inscenace připravovala pečlivě a dlouho, měla skvělé obsazení – které ovšem fungovalo „tady a teď“ – a speciálně pro divadlo vznikl i nový, velmi současný překlad z pera rusisty a novináře Libora Dvořáka, který aktuálnost Idiota ještě více zdůraznil.

Ústřední postavou je kníže Lev Nikolajevič Myškin, nedoléčený epileptik, jenž se po dlouhé době léčení vrací do Petrohradu. A také do ruské společnosti, v níž je zprvu kvůli své chorobě označován za „idiota“, ale svým chováním velmi rychle dovede předsudky ostatních změnit a většinou dokonce zcela vyvrátit. S neuvěřitelnou lehkostí, hraničící až se samozřejmostí, dokáže totiž své okolí přesvědčit o prosté čistotě svého charakteru, aniž by si to díky své skromnosti příliš uvědomoval. Tak si postupně získává sympatie a úctu mnoha lidí ze svého okolí, až se sám nakonec stává dalším článkem nemocné společnosti a je jí doslova pohlcen. „Myslím, že nazrál čas, aby se ve společnosti, která je zahlcena hyperkorektností a alibismem, zase objevil hrdina, který dělá, co cítí, a říká, co si myslí,“ vysvětlila režisérka Daniela Špinar důvod, proč se rozhodla Dostojevského nastudovat. Ještě více než téma zneužívání moci a společenské pokrytectví ovšem Danielu Špinar zaujalo téma manipulace v osobní, vztahové rovině.

I proto Daniela Špinar se svým týmem oslovila kameramana Jakuba Jelena, střihače Ondřeje Nuslauera a zvukaře Matěje Matušku a rozhodla se natočit Idiota jako film, dát mu druhý život. Život, který by sice vycházel z divadelního scénáře, přesto se od původně zamýšlené inscenace v mnohém lišil. Protože divadlo, které mělo být ze začátku jen kulisou, se stalo skutečným dějištěm Idiotova příběhu.

Film vznikl i jako přiznaná pocta Stavovskému divadlu. Tajemnému místu, které nás vždy na začátku sezony, ještě docela čerstvé a odpočaté, vcucne a s koncem června, trochu použité a poničené, vyplivne. Stejně jako Petrohrad vcucl, semlel a vyplivl Lva Nikolajeviče Myškina, ideálně krásného člověka, upřímného, až dětsky důvěřivého. Muže, který i na filmovém plátně stále doufá a miluje.

Ve filmu IDIOT (trailer k filmu) hrají: Patrik Děrgel, Tereza Vilišová, Igor Orozovič, Petr Vančura, David Prachař, Jindřiška Dudziaková, Alena Štréblová, Vladislav Beneš, Ondřej Pavelka, Lucie Juřičková, Jana Stryková, Radúz Mácha, Filip Rajmont, Pavla Beretová, Magdaléna Borová, Josef Grec, Matylda Skramuská.
Slavnostní filmová premiéra proběhne 3. března 2022 ve Stavovském divadle. Od 17. března 2022 bude film v distribuci Aerofilms v kinech po celé ČR.

28.2.2022 11:02:27 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Pop-rockové pódium

Helmutova stříkačka

Helmutova stříkačka
Comebackový koncert brněnské legendární kapely u příležitosti jejího 40. výročí z klubu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... François Truffaut

Siréna z Mississipi

Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek

další články...