Jandlova – Nebeského hra Z cizoty
autor: archiv divadla
Ve třetí osobě
společně zde
společně teď
přece stačí
doprovodí do hrobu
není důležitá
Neobvyklý jazyk, na první přečtení neiscenovatelné texty, to jsou východiska mnohých inscenací v Divadle na zábradlí. Takový typ textů samozřejmě potřebuje mistrné režijní a herecké zpracování, protože při samotném čtení většina z nás vůbec neodhalí, jaký skrývají potenciál.
Není tomu jinak ani u nejnovějšího opusu, který měl premiéru v sobotu 16. října 2004. Text Rakušana Ernsta Jandla (1925-2000) Z cizoty má podtitul mluvená opera o sedmi obrazech. Co s takovým textem? To musí přijít někdo typu režiséra Jana Nebeského, který se zásadně pouští právě do takových neinscenovatelných textů. Ovšem myšlenka režiséra by sama o sobě nestačila, pokud by kolem sebe neměl herce – mistry. A takovými otec a syn Švehlíkovi a Marie Málková bezesporu jsou.Scéna Jana Štěpánka nás přivádí do jakéhosi mírně neosobního interiéru, který ovšem v průběhu děje oživují různé šokující momenty – hraje tu především sjíždějí plošinka, odkud se sem tam vysune zvonící telefon, a touto cestou z jeviště „odchází“ i návštěva. V druhé části je pak scéna „oživena“ otevřeným hrobem s obklopeným množstvím umělých květin…
O co vlastně jde? Je to vlastně jen pár „klipů“ ze života spisovatele, ale jak postupně pronikáme do rytmu této stále se opakující každodenní nudy, najednou na nás začnou „vystrkovat růžky“ problémy přímo existenciální, meditace nad smyslem života, tvůrčí rozpaky, drobné záchvěvy geniality a zároveň neschopnost vybřednout z malosti lidské skořápky.
To vše zabaleno do zvláštní jazykové stylizace. Celý příběh je totiž popisem životních peripetií ve třetí osobě. Divák si tedy projde několika fázemi – nejprve jej to překvapí, až zaskočí, pak ho to začne bavit, pak začne uvažovat o tom, zda taková stylizace může vydržet po celou hru... Vydrží. A je to docela zábavné.
Pochopíme, že to celé je jakousi hrou na život, který ruší stále stejné banality (ranní vrkání holubů – nad scénou se objeví obludně zvětšený holub, či výskání dětí – dva dospělí oblečení do dětských lacláčů) a zároveň jí dodávají pevný řád stále se opakující rituály (popíjení whisky s minerálkou, přísun a třídění dopisů).
To, co dodává inscenaci šťávu, je kontrapunkt mezi mluveným a hraným. Dialog mezi protagonisty – On (Alois Švehlík) a Ona (Marie Málková), oba tvůrčí umělci, žijící však dosti jednotvárným, nevzrušivým životem – běží jaksi mimo (o svých činnostech informují ve třetí osobě pateticky nadneseným stylem s provokativně vzestupnou kadencí na konci každé věty). A k tomu exaltované provádění popisovaných úkonů, podtržené vtipnými, chvílemi až šokujícími kostýmy a parukami (Jana Preková). V druhé části, kdy už se zdá potenciál těch dvou téměř vyčerpán, vstupuje do hry On2 (David Švehlík), aby tento vyumělkovaný styl konverzace ještě znásobil, umocnil a nově vybarvil.
Způsob, jakým režisér Nebeský a jeho herci působí na diváky, vzbuzuje velmi ambivalentní pocity. Je to v každém případě zkouška, co divák vydrží. V okamžiku, kdy už nám to vše začne připadat neúnosné, přijde nějaký alarmující moment, který nás vyvede z letargie, moment, kdy se třeba proti své vůli musíme zasmát. Pozoruhodné kolísání mezi „prožíváním“ (byť se komentují ve třetí osobě, prožívají opravdu intenzivně) a „zcizováním“ (to je neustále přítomno např. v postavách „neviditelných“ pomocníků, kteří pomáhají při převlékání, podávají telefon apod.) je zároveň rozčilující i fascinující. Řečeno moderní terminologií – je to „úlet“, ovšem úlet perfektně promyšlený a dokonale interpretovaný. A co na to si řekne běžný divák?
Ernstl Jandl Z cizoty (Aus der Fremde)Překlad Jiří Stach; režie Jan Nebeský; dramaturgie Ivana Slámová; scéna Jan Štěpánek a kostýmy Jana Preková.
Hrají Alois Švehlík, Marie Málková, David Švehlík, Petr Pavelec a Ivan Voříšek. Premiéra Divadlo na zábradlí 16. října 2004.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Dub: empatické přijímání zpráv
Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek
Hostina dravců: když jde o život
Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o celý článek