zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Světoznámý britský soubor Cheek by Jowl znovu v Praze

Nonso Anozie v roli Othella

autor: archiv   

Zvláštní název Cheek by Jowl (V bezprostřední blízkosti) je pro divadelní labužníky lahůdkou se stoprocentní zárukou. Po jejich první návštěvě v Národním divadle v roce 1988, kdy doslova ohromili interpretací Shakesperovy Bouře a Sofoklova Filoktéta, se do Česka vracejí pravidelně. V průběhu let představili na plzeňském festivalu Shakesperovu komedii Jak se Vám líbí a v pražské Arše Webstrovu Vévodkyni z Amalfi. Loni se zakladatelé souboru, režisér Declan Donnellan a scénograf Nick Ormerod (mj. životní partneři) představili osobně v diskuzi na Pražském Quadrienále. Vzhledem k tomu, že jména těchto tvůrců mají nejen v Británii dobrý zvuk, nabídky se jen hrnou (spolupráce s s londýnským Národním divadlem a Royal Shakespeare Company, nejužší zahraniční spolupráce je s ruskými soubory – naposledy Donnellan v Moskvě režíroval balet Romeo a Julie).
Po pár letech se práce v kamenných divadlech se jim ovšem zastesklo po Cheek by Jowl, a tak znovu dali dohromady herce, inscenovali Othella a vyrazili na dlouhodobé turné po celém světě. Naštěstí pro nás navštíví i Česko – nejprve Brno a ve dnech 23. a 24. září 2004 pražské Národní divadlo.

Poprvé Donnellan režíroval Othella pro Cheek by Jowl v sezóně 1981- 82. Nyní se rozhodl uvést jej znovu, protože podle vlastních slov nalezl ideálního představitele pro postavu Othella. Mladý černošský herec Nonso Anozie (mj. hrál krále Leara v Royal Shakespeare Company). „V Anglii máme spoustu Hamletů, ale Othellové jsou vzácní“, říká Donnellan.
A zároveň prozrazuje, proč si oblíbil jako autora právě Williama Shakespeara:
„Láká mě tím, že jeho hlavním tématem ve všech hrách je lidská láska ve všech podobách, v různých prostředích a různých skupinách. Myslím, že právě Othello není jeho typickou hrou. U většiny Shakespearových tragédií navazuje tragédie jednotlivce na tragédii státu. Když padne on, padne i jeho země – je to v Hamletovi, Macbethovi, Králi Learovi, Antoniovi a Kleopatře a dalších. Ale když dojde k Othellovu pádu, stát může docela dobře fungovat i bez něj – nemá to na obecný řád žádný vliv. Je to hra cyničtější a svým způsobem modernější než ostatní – připomíná mi dnešní hry.
Shakespeare obecně mě stále láká. Funguje tam totiž jedna věc, ať se pustíte do jakékoli hry, máte jistotu – ať odkrýváte významy měsíc nebo rok, stále nacházíte něco nového.“

Cheek by Jowl jsou často označováni za soubor, který změnil tvář britského divadla. Soubor vznikl v roce 1981 a od té doby vystoupil v 295 městech ve více než 40 zemích na 5 kontinentech a získal řadu mezinárodních ocenění.

18.9.2004 13:09:59 Jana Soprová | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 20. týden

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek

další články...