zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kytice v ND - vášnivé a smyslné příběhy plné nadpřirozena

Igor Orozovič  (Kytice)

autor: Pavel Hejný  

zvětšit obrázek

„U lavice dítě stálo, zplna hrdla křičelo…, Šiju, šiju si botičky…“ kdo by neznal tyto a další doslova zlidovělé verše Karla Jaromíra Erbena, které vyšly pod souhrnným názvem Kytice. Soubor činohry Národního divadla Praha přizvalo tvůrčí duo SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, aby vybrané balady Svatební košili, Vodníka, Záhořovo lože, Zlatý kolovrat, Holoubka či Polednici převedli na jeviště historické budovy Národního divadla. Na hudební spolupráci se v inscenaci podílejí Tomáš Fuchs, Vít Halška a Adam Koller. Inscenátoři jsou podepsaní pod úspěšnou inscenací Lorkovy Krvavé svatby ve Stavovském divadle. K Erbenově látce mají velmi blízko − ritualizovaná archetypální témata jako láska a smrt, vztah matky a dítěte, muže a ženy nebo člověka a přírody se v jejich inscenacích opakují v mnoha obměnách a kontextech. Premiéry se uskuteční 28. února a 1. března 2019 od 19:00 h.

Kytice, sbírka baladických básní K. J. Erbena, patří právem mezi klasická díla české literatury. Poprvé vyšla v roce 1853 pod názvem Kytice z pověstí národních a šlo o jedinou původní knihu, kterou Erben kdy vydal. Byla inspirována českými lidovými pověstmi a již v době svého vzniku slavila úspěch a ovlivnila mnoho umělců. Dílo, jehož symbolika je svázána s přírodou, každodenní venkovskou zkušeností a tradicí, je zároveň souborem vášnivých a smyslných příběhů, plných nadpřirozena a děsuplných přízraků.

„Z třinácti balad jsme jich do inscenace nakonec vybrali osm,“ říká Ilona Smejkalová, dramaturgyně inscenace, a dále přibližuje: „Nad volbou konkrétních básní jsme dlouho váhali a finální výběr nakonec vzešel nejen z jejich obsahu a tématu, ale i možnosti převodu na jeviště a sdělnosti samotného příběhu. Kdo jsou lidé, kteří nám je vypravují? Jdou si pro odpuštění a zůstávají „zaseknuti“ ve svém příběhu? Myslím na baladu Věštkyně, která se do finálního výběru nakonec nedostala a v níž ústřední postava přemýšlí o budoucnosti národa a zdůrazňuje naši bájnou minulost. Když kdysi promluvili moudrá Libuše a Svatopluk, a přinesli svá varování, lidé nepochopili vážnost jejich slov. Erben dokonce ústy své hrdinky nepřímo říká, že ztrátu postavení jsme si zavinili sami, nedokázali jsme se spojit, když se rozhodovalo o českém osudu. Vytvořili jsme si mezi sebou příkopy a propadliště, barikády i bariéry, které ničí naše privátní životy a deformují svět, jenž nás obklopuje. Přestáváme tak vnímat lidi a příběhy, které nám přinášejí myšlenky, náhlé emoční výkřiky jsou pro nás zajímavější.“

Tradici divadelních zpracování výrazně podpořilo v roce 1972 divadlo Semafor, když uvedlo na svých prknech Kytici coby dramatické pásmo. Na repertoáru divadla se hra udržela deset let, dočkala se téměř šesti set repríz a v roce 1993 byla obnovena a rozdělena dokonce do dvou večerů. Úspěch jí zajistila vynalézavá a silně akcentovaná hudební složka, kterou realizoval Ferdinand Havlík, především však částečně parodický přístup, zvolený při adaptování předlohy textařem Jiřím Suchým. Zatím poslední semaforská verze Kytice byla premiérována roku 2009 a jejich dramatizace je inscenována i dalšími soubory, například ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti v roce 2004 obohatili semaforskou Kytici o další dimenzi, v každé baladě měli sami diváci v určité chvíli možnost rozhodnout, jakým směrem se má děj dále ubírat.
Zejména v posledních dvaceti letech vzniklo množství zajímavých projektů, které představují nejrůznější pojetí sbírky Kytice. Za všechny bychom zmínili zejména několik inscenací režiséra Karla Brožka, jenž svoji úpravu (inscenovanou například v Divadle Alfa v Plzni, v Západočeském divadle v Chebu či v Klicperově divadle v Hradci Králové) postavil na téměř čistě ženském obsazení.
V Národním divadle se Kytice premiérovala poprvé až roku 1984, a to souborem baletu, v režii a choreografii Daniela Wiesnera, Miroslava Kůry a Jiřího Blažka. V Činohře ovšem nebyla až do dnešních dnů uvedena nikdy.

Na jevišti se setkáme s ostřílenými bardy – Františkem Němcem, Ivou Janžurovou, Taťjánou Medveckou, Janou Bouškovou, i mladšími hereckými kolegyněmi a kolegy – Janou Pidrmanovou, Igorem Orozovičem, Pavlou Beretovou, Lucií Polišenskou, Radúzem Máchou, Pavlínou Štorkovou i Patrikem Děrgelem, rovněž s hostujícími Annou Fialovou a Csongorem Kassaiem.

„Přesto, že Kytice byla součástí povinné četby, nikdy se mi nezprotivila, mám dokonce radost, že pojetí SKUTRů ještě víc zhmotnilo moje prvotní představy. O Holoubkovi, tedy baladě, v níž účinkuji, jsem ale toho před první čtenou věděl úplné minimum, jde přece jenom o méně známou báseň. Ale i díky ní jsem si uvědomil, kolik zvratů a kolik života se v jednotlivých baladách skrývá,“ uzavírá herec Patrik Děrgel.

www.narodni-divadlo.cz

25.2.2019 20:02:07 JoMe | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek


Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...