Havlovo nadčasové Pokoušení
autor: archiv divadla
V rámci projektu Podoby současného dramatu zařadilo tentokrát do svého repertoáru pražské Národní divadlo titul z fondu české dramatiky. Jednu z nejznámějších her z pozdější tvorby Václava Havla – Pokoušení. Vůbec poprvé ji uvedl vídeňský Burgtheater, v československé premiéře se hrála v roce 1990 v plzeňském Divadle J. K. Tyla. První česká scéna pozvala do Stavovského divadla k nastudování Havlovy hry amerického režiséra a dramatika Charlese Marowitze.
V jeho pojetí není hra jen absurdní dramatickou moralitou, odrážející vliv někdejšího totalitního systému na myšlení a jednání lidí. Inscenace dokazuje, že autorova reflexivní kritika je stále aktuální a potřebná, a navíc – představení je srozumitelné, neutápí se v abstraktních a symbolických rovinách, nepoužívá za každou cenu neobvyklé divadelní prostředky.
Nejsilnějším želízkem v ohni je preciznost vykreslení postav jako typů. Také humor, který se zvláštní lehkostí vyplývá z pronášených replik, z brilantně a energicky rozehrané situační komiky, se stal v průběhu večera příjemným osvěžením.
Nejen jistá etapa našich dějin, kterou hra připomíná (a s ní její ideologii), postavy s humornými českými jmény (Foustka, Fistule), ale i osobitý autorův smysl pro humor – dává kusu výrazně „českou dimenzi“. Možná i proto se na plakátech objevil titulek „Malý český Faust“.
Autorské poselství však zůstává průhledné pro diváka jakékoliv národnosti a v jakékoliv době. Úřad vědeckého ústavu, kde Dr. Foustka pracuje, může být klidně předobrazem některé komerční společnosti, politické strany, sekty – prostě jakékoliv organizace, která se snaží člověka ovládnout a vymezit mu mantinely pro povolené a zakázané vnímání světa. Foustkův vnitřní konflikt, spočívající ve snaze nezničit si svoji vlastní existneci, dobře to uhrát na obě strany a nezpůsobit si svým jednáním větší problémy, není cizí ani v naší konzumní společnosti.
Scéna, představující kancelář vědeckého ústavu, má současný moderní design. I herci v kostýmech Jany Zbořilové budí dojem „hrdinů naší doby“, hrdinů, kteří nepatří do časů normalizace. Havlovo Pokoušení vychází z faustovského mýtu a používá jeho prvků, ty však, v prostředí úřadu a s jeho řádem, omezujícím svobodu ducha, jsou značně „degradovány“ a nabývají groteskních poloh.
Vývoj chování a způsob myšlení Jindřicha Foustky má v podání Davida Matáska různé nuance, prochází však jasně čitelnou osou. Hlavní hrdina je zaměstnán v ústavu, který střeží vědecký názor a bojuje proti mysticismu. Spíš než učenec je Foustka úředník. Spokojený a netoužící po žádných změnách pokračuje ve vyprázdněném vztahu s Vilmou, s Fistulou a s vědci v ústavu jedná vždy pod vlivem nové situace tak, aby si neublížil a neohrozil své pracovní postavení. Ze stejného důvodu se zpronevěří i opravdovému citu vůči sekretářce Markétě. Ve Fistulovi Ladislava Mrkvičky je cosi ďábelského a groteskního zároveň. Stejně jako biblický ďábel přichází v nejméně očekávanou chvíli. Z invalidního důchodce se vyklube vlezlý našeptávač, odporný svým vzhledem a jednáním, přesto však schopný upoutat tím, co říká. Dialogy Foustky s Fistulou se odehrávají na menším pódiu, znázorňujícím vědcův byt. Minipódium je na scéně přisunuto blíž k divákům, takže lze intenzivně vnímat všechny repliky, které odhalují Fistulovu taktiku a Foustkovy reakce. A hlavně komické situace bravurně rozehrané oběma protagonisty.
Humorný nádech nechybí ani Primáři v interpretaci Františka Němce. Ve stylizovaném projevu, páchnoucím frázemi a snahou zaujmout, (i ztvárněním náznaků homosexuálních sklonů) pobavil Němec publikum svou „odvázanou“ hrou, karikaturou pseudovědce a šéfa.
Václav Havel Pokoušení
Režie Charles Marowitz, scéna David Marek, kostýmy Jana Zbořilová, dramaturg Jan Hančil.
Hrají: David Matásek, Ladislav Mrkvička, František Němec, Martina Válková, Vladislav Beneš, Jana Janěková ml., Eva Salzmannová, Vladimír Javorský, Oldřich Vlček, Věra Galatíková alt. Kateřina Burianová a další.
Národní divadlo, Praha – scéna Stavovského divadla. (Psáno z premiéry 14. května 2004.)
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
OPERA/ TANEC
Den otevřených dveří Tanečního centra Praha
Konzervatoř Taneční centrum Praha pořádá v pondělí 29. dubna 2024 od 14 do 17 hodin ve svém sídle v branickém celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek