zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Návrat do pekla v Divadle pod Palmovkou

Jan Révai a Hana Seidlová

autor: Z webu   

„Dnešní život vede člověka k tomu, aby uspokojoval lačné choutky a ne touhu po štěstí. Většina z nás dospívá k pocitu, že se s námi jako s lidmi už nepočítá.“ William Inge (Předmluva ke knižnímu vydání hry Natural Affection)

Světovou premiéru hry Natural Affection (Přirozená náklonnost) dramatika Williama Ingea uvedl newyorský Booth Theatre na začátku roku 1963. U nás pak mezi nejznámější patřila inscenace tehdejšího Realistického divadla v Praze z roku 1969. Pod názvem Návrat do pekla ji nastudoval režisér Jiří Dalík v hlavních rolích s Janou Dítětovou, Josefem Vinklářem a Ladislavem Potměšilem. Ředitel a režisér pražského Divadla pod Palmovkou Petr Kracik opět sáhl do fondu americké dramatiky. V loňské sezóně to byl Millerův Pohled z mostu, letos zmíněný Návrat do pekla.

V obou případech jde o silné příběhy, o promyšlené psychologické sondy do nitra hlavních hrdinů, kteří prožívají komplikované rodinné a citové vztahy.

I v novém titulu můžeme vysledovat podobný inscenační postup. Obě inscenace mají podobný gradační temporytmus. Stejně jako v Návratu do pekla - psychologizující linie dramatu, tak i v Pohledu z mostu - vážné téma, jsou odlehčovány nepovrchní humornou hrou aktérů, a přitom si obě tyto polohy nijak nepřekážejí, nepůsobí vedle sebe nepřirozeně. Střídají se jako události ve skutečném životě: od těch nejzávažnějších až po ty nejhloupější a nejsměšnější.
Děj inscenací v Kracikově režii se vyvíjí dynamicky, nicméně finále příběhu vyústí nečekaně rychle. Vyplyne sice přirozeně a věrohodně z dané situace, přesto svou strmostí a přímostí zobrazení vybočí z daného tempa a diváka téměř „zastaví v čase“.

Návrat do pekla napsal Inge, podle vlastních slov, v době, kdy chtěl „alespoň částečně vybřednout z deprese, do níž ho uvrhl život.“ Inspirací pro fabulaci příběhu a vykreslení postavy Donieho mu byla skutečná událost.
V Ingeově hře přijíždí hlavní hrdina Donie z polepšovny za svou matkou, aby spolu strávili vánoční prázdniny. Chlapec, kterému byl odepřen rodinný život (dětství trávil v sirotčinci, mládí v polepšovně) předloží matce své přání zůstat poslední rok s ní, aby se už nemusel vrátit do pekla nápravného ústavu. Matka je postavena před světy dvou mužů: vlastního syna (kterému může vynahradit absenci rodiny v jeho životě a poskytnout mu mateřský cit, který nikdy nepoznal) a svět sobeckého a nadutého milence Bernieho (k němuž ji ale váže silné citové pouto). Přes snahu obstát jako milenka i jako matka, dává nakonec Sue přednost svému milenci.
Bernie se potýká s pracovními neúspěchy, nedokáže unést prohry ve své kariéře, navíc vedle Sue, která v profesní oblasti sklízí úspěchy. Donie pak jednoznačně touží po tom, co mu minulost odepřela. Staré rány v něm však zanechaly chuť pomstít se, vrátit někomu nespravedlivé křivdy (v několika replikách mohou diváci zaznamenat Donieho záchvaty hněvu). Poté, co mu matka v afektu řekne, že nemůže zůstat s ní, zabíjí v zoufalém vzteku opilou ženu.

Trojlístek hlavních hrdinů se v pojetí, které předkládá inscenace Divadla pod Palmovkou, potýká s obavou z odsunutí na vedlejší kolej. Donie jako syn, Sue jako milenka a žena (navíc je starší než její přítel) a Bernie ve své pracovní kariéře. Hlavní postavy ztvárnili se všemi zmíněnými charakterovými nuancemi Jan Révai (Donie), Hana Seidlová (Sue) a Aleš Procházka (Bernie).

Sue Hany Seidlové svůj vnitřní svár - rozhodování mezi svědomím a ženskou vášní - nedává explicitně znát rozmáchlými dramatickými gesty, přesto vše zřetelně prosvítá ze způsobů a postupů jednání, které skýtá její interpretace.
Jan Révai v roli Donieho přichází do bytu své matky coby kluk mající manýry chovance polepšovny. Jeho upřímná snaha o začlenění do rodinného života, pravdivé úsilí, s nímž matce dokazuje svou lásku v sobě ponechávají dramatikův záměr – odkrýt duši těch, kteří klesli na společenské dno, zastavit diváka a donutit ho zamyslet se nad skutečnými motivy vraha či jiného násilníka, nad lidmi, jimiž tak často opovrhujeme.
Výprava a kostýmy stylově ladí s módou Ameriky padesátých let a věrně navozují atmosféru života středních vrstev v chicagské čtvrti.

Díky humornému nadhledu a celkovému způsobu pojetí se z inscenace nestává přehnaný morální apel s trapně zdviženým prstem. Představení může v citlivém divákovi zanechat myšlenku, která pronikla do díla skrze autorovu potřebu dobrat se pravdy o příčinách odlidštěného života ve velkoměstě, o pohnutkách mladých zločinců a o obyčejném lidském strachu z odstrčení a osamocení.

William Inge: Návrat do pekla
Režie a úprava Petr Kracik, překlad J. Z. Novák, dramaturgická spolupráce Radmila Petrmichlová. Hrají: Hana Seidlová, Aleš Procházka, Jan Révai, Miloš Kopečný, Simona Vrbická a další. Premiéry 6. a 7. února 2004 v Divadlo pod Palmovkou.

12.2.2004 12:02:58 Jan Zítka | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 20. týden

Jitka Molavcová a Jiří Suchý (Árie měsíce)

13. komnata Kuby Ryby
Hudebník, skladatel, textař, zakladatel nejznámější punk-popové skupiny Rybičky 48, b celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 20. týden

Operace mé dcery

Fotograf
Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly světoznámého českého fotografa celý článek

další články...