zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hrozinka v čaji

Hrozinka v čaji

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Vánoční divadelní speciály mají něco do sebe. Člověk si tak nějak přivolá pocit Vánoc, i když třeba venku nesněží, nemrzne, a vypadá to jako zcela jiné roční období… Bezpochyby jste se ale setkali (a nebo je to dokonce váš vánoční pocit) s jistou obavou z těchto svátků, ba dokonce nechutí vůči nim. Protože o Vánocích, když se rodina sejde, ať už lpí na tradičních zvycích nebo ne, dochází mnohdy k přinejmenším problematickým situacím. Místo toho, aby si všichni společně užívali klidu a pokoje, hádají se a řeší to, na co přes rok nebyl čas. To je ovšem podoba Vánoc konce 20. a začátku 21. století, kdy už se tradiční rodina víceméně rozpadla a je tak těžké „být s někým“ nastálo.

Když se takového tématu zmocní mladý tým, může z toho vzniknout zajímavý a příjemný večer. A když navíc najdou pozoruhodné místo, kde v teple můžeme přihlížet autentickému pavlačovému uspořádání domu, kde se vánoční dramata odehrávají na samotných pavlačích, pak je skoro vyhráno. Ovšem zaplnit takový dům vyžaduje poměrně dost velké obsazení – a tak je ještě potřeba sehnat dostatečné množství lidí, kteří jsou ochotni si zadarmo či za malý peníz v takové vánoční taškařici zahrát. A tohle všechno se podařilo partě mladých lidí kolem divadelního spolku Puls.
Jana Fleglová a Matouš Danzer napsali přímo pro konkrétní prostor vánoční příběh, či spíše propojili příběhy několik typických rodinných situací a různých vztahových propletenců, pod názvem Hrozinka v čaji. I když není jasné, proč je název právě takový, vypadá zajímavě (a samozřejmě ponechává na fantazii diváka, jak si jej interpretuje). Můžete ovšem očekávat site-specific v zasklené dvoraně institutu CEVRO (pozn. prostory, ještě nezasklené, kdysi využívala Československá televize a poté TV NOVA), kde měl tento kousek loni v prosinci premiéru. Puls hrál v jiném prostoru CEVRO už dříve site-specific Hotel (z)matek. V tomto případě tedy k nezbytnému scénografickému vybavení patří vánoční stromeček, pár světýlek, bar v přízemí s několika stolky, ostatní obstarají pavlače, otevřená okna do místností - „bytů“ a vhodný light design. A atmosféru dotvoří sněhová projekce na závěr. Autory výpravy jsou Vojtěch Hanyš a Martin Šimek, o hudební stránku, inspirovanou vánoční hudbou, se postaral Ivo Sedláček, a režie se ujal Jiří Hajdyla. Dílko je anoncováno jako „příběh o jednom tichém domě, o lidských snech a o tom, jak s tím vším zamotají Vánoce.“ V představení hraje na dvacet postav, z nichž většina někde v domě bydlí, ale součástí je i jakási společná choreografie hemžení. Na počátku mezi postavami procházíme do hlediště, a poté je můžeme sledovat, jak procházejí nebo pobíhají po pavlačích, případně zde tvoří malebné skupinky. V jednotlivých typech bezpochyby poznáte někoho, kdo je vám důvěrně známý… Autoři vhodně využívají typových klišé, a zároveň díky mladému obsazení tu funguje nadsázka. Dialogy jsou vtipné, a někdy i autenticky dojemné. Jsou tu staropanenské majitelky domu, sledující ostřížím zrakem veškeré nájemníky a komunikující mezi sebou zvláštním jazykem vzájemně se míjejících monologů (Lenka Vahalová a Jana Valentová), rodina vysokoškolského profesora (Petr Florian), který sice miluje svou ženu, ale právě řeší důsledky románku se svou studentkou… Všechny bezpochyby dostane typicky čecháčkovská spokojená rodinka sídlící v přízemí, kterou o Vánocích zdárně rozkládá razantní maminka a tchýně (skvělá herdekbaba Alexandra Pereira!). Ale jsou tu i další příběhy – mladí manželé, zvykající si teprve na samostatné bydlení bez dozoru maminky, holka po třicítce řešící vztah s mladším partnerem (Lucie Radimerská a Václav Hoskovec) nebo tři holky, které se tak trochu ze vzdoru rozhodly strávit Vánoce společně, bez rodin. A všechny cesty se nakonec scházejí dole v baru u sympatického barmana (Václav Werner Kraus), který všechny vyslechne, popije s nimi, ale nakonec zůstane sám jen se svým koníčkem, vymýšlením reklamních sloganů.

Pokud se rozhodnete vypravit na toto představení, které se hraje ještě 13., 14. a 17. prosince od 20 hodin v CEVRO, určitě si odsud odnesete nejen lehce nostalgický pocit, ale zároveň příchuť vánočního smířlivého happy-endu.

12.12.2016 16:12:05 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek


Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek


Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...