zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Olomoucká Ifigenie v Aulidě

Z inscenace Ifigenie v Aulidě

autor: archiv divadla   

První premiérou Moravského divadla Olomouc byla 5. září 2003 antická Euripidova tragédie Ifigenie v Aulidě, čerpající námět z mýtů o trojské válce. Antická dramata jsou vystavěna na pevné struktuře. Publikum očekávalo, jak si se závažným nadčasovým tématem poradí zkušený režisér Jan Kačer. Režisérův přístup je víceméně klidný, místy až velmi umírněný. Jeho režie nepřináší prakticky žádný nový pohled na antické drama a drží se klasických inscenačních postupů.
Představení, které se hraje bez přestávky, v zásadě působí uceleným a promyšleným dojmem. Scéna, jejíž dominantou jsou torza antických soch a „živé“ karyatidy (sbor – T. Mikšíková, I. Plíhalová, V. Hartlová a I. Koktová), je velmi efektní a pochází z dílny Kláry Čulíkové – ostatně ta je také autorkou historizujících antických kostýmů. Jedinou výtkou scénografii by mohlo být zastínění jednajících postav při užití středního schodiště kulisami. O „civilně“ nevtíravý hudební doprovod inscenace se postaral Petr Skoumal.

V premiérovém večeru se představili noví členové olomouckého činoherního souboru – titulní role Ifigenie byla svěřena studentce DAMU Tereze Vilišové. Ifigenie v jejím pojetí působí spíše nevyrovnaně - jako rozmazlené dítě se zbytečně patetickými gesty. I účes s rudými dredy ji jaksi vymezuje jiný „prostor“ v dramatu. Otázkou zůstává, zda tímto způsobem chtěl inscenační tým přiblížit děj současnosti.
Její otec Agamemnon v podání Mikuláše Pánka, který si má vybrat zda upřednostní své rodinné štěstí či osud Řecka, se v bolestném monologu rozhodne obětovat svou milovanou dceru. Jeho pasáže a dialog s Klytaiméstrou Naděždy Chrobokové patří k bezesporu k vrcholům inscenace. U Naděždy Chrobokové lze zaznamenat polohy vyzrálého herectví – její královna zpupně přijíždí za Agamemnonem, aby se dověděla, že přiváží dceru na smrt, doprošuje se záchrany a nakonec těžce nese svůj krutý osud. V dalších rolích upoutali Václav Bahník jako Starý otrok a Miroslav Hruška v epizodní roli Kalcháse. Meneláos Petra Kubese – rovněž nové posily souboru – vyzněl jako cholerický a nervózní muž, toužící pouze po boji, podobnou charakteristiku lze podat i o Achilleovi Jakuba Sticha.
Nové nastudování Euripidovy tragédie Ifigenie v Aulidě na scéně olomouckého Moravského divadla se řadí mezi neurážející repertoárové inscenace.

Euripidés Ifigenie v Aulidě. Překlad Josef Topol, Karel Hubka a Eva Stehlíková; režie Jan Kačer.
Osoby a obsazení: Agamemnon (Mikuláš Pánek); Stařec (Václav Bahník); Kalchás (Miroslav Hruška); Meneláos (Adrian Jastraban/Petr Kubes); Klytaiméstra (Ivana Plíhalová/Naděžda Chroboková); Ifigenie (Tereza Vilišová); Achilleus (Jakub Stich). Moravské divadlo Olomouc, premiéra 5.9.2003.

4.10.2003 16:10:51 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Letošní KAMEN!CE jedinečná hudební dramaturgie

Atmosféra festivalu festivalu (Foto: Jakub Červenka)

Festival KAMEN!CE zveřejnil kompletní line-up. Během tří dnů, od 6. do 8. června 2024, vystoupí v rámci čtvrté celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek

další články...