zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Marné lásky snaha z RSC

Marné lásky snaha z RSC (Zdroj: M. Harlan)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Poprvé měli možnost čeští diváci přenosů z britských divadel možnost vidět, jak dělají Shakespeara v jeho rodném městě. Tato nabídka je zajímavá i v možnosti porovnání se shakespearovskými inscenacemi z londýnského Národního divadla a rovněž připravovanými přenosy z londýnského Globu. Ukazuje se totiž, jak výrazně jinými způsoby lze hry slavného Alžbětince chápat, interpretovat a v jakém obalu je nabízet divákům.

Royal Shakespeare Company patrně patří k divadlům, které jsou k divákům nevstřícnější. A to hned z několika aspektů. Jedním z nich je, že právě nový ředitel RSC Jeremy Doran vymyslel, jak diváka přitáhnout na stratfordskou scénu víckrát, tím, že volně propojil dva komediální tituly. První z nich, který jsme měli možnost vidět, je Marná lásky snaha (Love´s Labour´s Lost), tím druhým, který bude k vidění na začátku března, je Mnoho povyku pro nic, komedii uváděné pod titulem Love´s Labour´s Won (tedy Zdárné lásky snaha). Navíc jsou obě hry časově aktualizovány, totiž zasazeny do období ohraničující období I. světové války. Ta první se odehrává v předvečer začátku války, ta druhá bezprostředně po jejím konci. A – kupodivu, Shakespeare se tomu zvláště nepříčí. Naopak, přinejmenším u první části přidává k poněkud hořkému konci ještě výraznější pointu.

Marná lásky snaha je hra s minimální zápletkou (skupina mladíků se rozhodne, že tři roky se budou věnovat studiu, a na dívku a ženu nepohlédnou v té době ani koutkem oka, ale situace jim vzápětí po podpisu této přísahy přihraje do cesty francouzskou princeznu a její dvorní dámy, a oni tomuto pokušení nedokážou odolat), ale o to rafinovanější hrou slov. Díky této dějové statičnosti, a pouhému pohrávání si se slovíčky patří Marná lásky snaha k méně uváděným. Někteří z fanoušků Shakespearových her si patrně vzpomenou na půvabnou filmovou adaptaci ve stylu hollywoodského muzikálu režii Kennetha Brannagha z roku 2000 . Muzikalitou a výtvarnou stylizací film možná mnohým inscenace RSC připomene. Scéna Simona Higletta a vůbec celá stylizace odkazuje k eleganci seriálového Panství Downton, a hudba Nigela Hesse (včetně písní Johna Tumse) i pohybová resp. choreografická složka Jenny Arnold zase odkazuje k populárním muzikálovým produkcím. Většina děje, který se odehrává na zeleném koberci, evokujícím udržovaný anglický trávník, je sérií nejrůznějších variací na umění vtipné konverzace, kde jako by se herci předháněli v tom, jak různými způsoby dokážou Shakespeara říkat. Na jedné straně stojí gentlemani z okruhu dvora navarrského krále s vybroušeným vtipem, a schopností sofistikovaného přednesu (kontrastem je pak jejich humpolácký projev, když si zahrají na Moskvany), dámy z francouzského dvora jim směle konkurují, přičemž je patrné, že jejich jazýčky jsou ještě ostřejší a vybroušenější. Komický prvek v nejrůznějších podobách nabídnou ostatní, ať už je to vzdělanecká společnost přechytřelých univerzitních profesorů, či komický Španěl Don Armando, kterému se v ústech kultivovaná slova nepatrnými odchylkami ve výslovnosti mění nevědomky ve vulgarity. A pak je tu samozřejmě několik postav z lidu, mezi nimiž doslova perlí Čús, esence všech legračních nekňubů a pitomců( hlasem asi nejspíše připomene herc eprvorepublikových komedií Stanislava Neumanna). Celé toto více než dvouhodinové balábile je jednoznačně zacíleno na sváteční shakespearovské publikum, a zábavnost je jeho (možná jediným), nebo aspoň hlavním kritériem. Diváci často odměňují herce potleskem na otevřené scéně, a kritika rovněž nešetří chválou, přičemž nejfrekventovanější chválou je „skvělá zábava“. Je to tedy dokonalá ukázka spojení Shakespeara a showbusinessu. Obávám se ale, že česká kritika by takovou interpretaci patrně odmítla.

23.2.2015 23:02:17 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

J. Bernardt představí v Praze novou desku

J. Bernardt

Belgický zpěvák, skladatel, hudebník, producent, inženýr, programátor, člen alternativní rockové kapely Baltha celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Janáček 170 na piazzettě

Z vizuálu NdB

Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DILIA vyhlásila nový grant

DILIA

DILIA pokračuje ve své podpoře mladých talentů. Po již tradičních a dlouhodobých projektech, jako jsou Cena Ev celý článek

další články...