zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Moliérova komedie Pán z Prasečkova i nadále ve Stavovském divadle

Z komedie Pán z Prasečkova

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Pokud půjdete na Molliéra s tím, že jdete na Molliérovu komedii pro nenáročného diváka, chcete se zasmát a nečekáte hlubokomyslné dialogy, rozhodně nebudete zklamáni. Herecké výkony jsou dle očekávání skvělé s vynikajícím Václavem Postráneckým v titulní roli. Jedničku s hvězdičkou si zaslouží scéna a kostýmy. To, že některé nešvary jsou nesmrtelné a přenášející se přes více než tři staletí i do naší doby, autoři úprav a herci vtipně glosují a hru tímto aktualizují pro současného českého diváka.

Moliére napsal comedie-ballet Pán z Prasečkova v roce 1669 u příležitosti královské slavnosti na zámku Chambord. V této rozverné hře plné intrik a nástrah, autor vytvořil živý typ přihlouplého pošlechtěného měšťana. Zápletka a děj hry jsou tak (ne)náročné, jak si to žádalo dobové publikum – dvůr krále Ludvíka XIV.

Julie (Jana Pidrmanová), dcera významného pařížského šlechtice Oronta (Jiří Štěpnička), se má provdat dle otcovy vůle za měšťáckého šlechtice pána z Prasečkova (Václav Postránecký). Dívka je však zamilovaná do sličného, ale chudého Erasta (Radúz Mácha). Naštěstí mladí milenci mají přátele, kteří v tom „umí chodit“. Jsou to Neapolitán a intrikán Sbrigani (Ondřej Pavelka) a protřelá Nerina (Pavla Beretová), kteří sestavili plán, podle něhož se snaží dohodnutý sňatek překazit a nebohého pána z Prasečkova zdiskreditovat a odstranit z cesty.

Velice zdařilá je scéna, ve které vystupují údajné „manželky“ pána z Prasečkova Pikarďanka a Languedočanka, ve které mohou Pavla Beretová a Jana Pidrmanová naplno rozehrát svůj komediální talent. Dobovou atmosféru navozuje i Lullyho hudba v úpravě Víta Zouhara, provedená živě souborem Collegium 1704.

Vizuálně hra překvapí jednoduchostí a funkčností scény Martina Černého, která evokuje Paříž atypicky a minimalisticky – v jeho bílých „hranatých obloucích“ lze spatřovat perspektivu současné Paříže: Grande Arche z moderní mrakodrapové čtvrti La Défence, Vítězný oblouk a oblouk Carousselle u Louvru.

Vtipně řešené kostýmy Kateřiny Štefkové nadchnou – přestože jsou jednoduché, navozují atmosféru baroka, přičemž u mnohých si geniálně vystačí se základní bíločernou barevností typickou pro francouzského Pierotta.
Oficiální trailer ND zde/

Režie: Hana Burešová. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek a Iva Klestilová. Scéna: Martin Černý. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Jean-Baptiste Lully a Vít Zouhar. Hráli: Václav Postránecký, Jiří Štěpnička, Jana Pidrmanová, Radúz Mácha, Pavla Beretová, Ondřej Pavelka, Filip Rajmont, Milan Stehlík.

30.6.2014 15:06:20 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 21. týden

Jim Carrey

Boj o oheň
Kdo měl oheň, měl i život. Francouzské koprodukční drama (1981). Hrají: E. McGill, R. Perlman, R celý článek

další články...