zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kouzelná flétna zažene chmury a neduhy

Eva Charvátová jako Královna noci (Foto archiv divadla)

  

Kouzlo Vánoc pravděpodobně ovlivnilo i dramaturgii zlínského Městského divadla. Na sobotu 7. prosince 2002 zařadila premiéru hry vskutku magické - Kouzelnou flétnu W. A. Mozarta a E. Schikanedera. Tajemna se držela nejen režisérka Karla Štaubertová-Sturm, ale i scénograf Ján Zavarský. Karla Štaubertová-Sturm spolu s dramaturgem Karolem Horváthem upravili operní předlohu velmi citlivě, v některých místech ji obohatili o dějovou logiku. Divák každého věku se může těšit na pohádkový příběh o lásce a hledání lidí. Skalní operní příznivci by mohli zlínskou činohru nařknout z rouhačství – přeci jen se pustila na tenký led zpěvohry, ale v žádném případě se ze strany činoherců nejedná o bezduchý experiment, ale o snahu přiblížit operní dílo divákovi v písňové podobě.

Svůj příběh přišel vyprávět samotný Wolfgang Amadeus Mozart, který se coby další genius dnešní doby objevil hned po úvodní předehře. Na škodu mu nebyl ani kostým, jenž tvořil křivák, na boku křížem prošívané jeansy a jasně červená košile s volánem. Geniální skladatel v sobě bohémství a vztah k ženám prostě nezapřel.

Tento civil byl přisouzen i třem dámám - sudičkám a poradkyním královny noci. Ty měly černý kalhotový kostým, tmavé brýle a koketní kloboučky. Každá byla odlišena barvou paruky – modrá, fialová a oranžová. Papagena naopak kostýmní návrhářka Erika Gadušová stylizovala do ptáčníka, tedy jakéhosi papouška. Tamino očaroval ženské publikum nejen romantickým vystupováním, ale zejména bílým kostýmem. Podobně stylizovaný kostým do bílé barvy měla Pamina. Pohádkově laděné kostýmy zdobily ostatní postavy – Sarastra, Královnu noci a Kněze.

Scénograf Ján Zavarský se držel imaginativní linky. Vystačil si se základními geometrickými tvary – čtvercem, kruhem a obdélníkem. Dominantní zlatá a stříbrná barva umocnily pohádkovost. Kombinace materiálu dřeva a igelitové fólie hře neublížily.

Pěvecký výkon Tamina (Radovan Král) v prvé árii by si podobně jako duet Papagena (Gustav Řezníček) a Papageny (Tamara Kotrbová-Komínková) zasloužil potlesk diváků. Určitě nemohli konkurovat vystoupení Královny noci (Eva Charvátová). Náročnost partu, který nelze transponovat, si vyžádala obsazení operní pěvkyně. Její profesionální výkon tak trochu zastínil zpěv ostatních herců.
Ze všech postav si největší přízeň publika získal právě Papageno. Gustav Řezníček mu dodal velkou osobní svěžest, radost, ale i lenost. Jeho Papageno vychází ze základních nejobecnějších zásad – mít dost v žaludku a nedostat na budku. Své životní krédo naplňuje skvěle. Stal se typickým sluhou Tamina a dotvořil tuto dvojici. Pamina v podání hostující Daniely Rainishové má vynikající barvu hlasu a dokáže opětovat cit vůči Tamínovi.
Jako nejslabší článek se projevil Pavel Leicman. Byť byl obsazen do dvojrole – mecenáše Schikanedera a vládce Sarastra. Obstál pouze jako rozmařilý obchodník, který si dopřeje kratochvíli a účinkuje v inscenaci na objednávku. Jako Sarastren zůstal oproti očekávání silného vládce plochý.

Vedle Třech dam – Milena Marcilisová, Jana Tomečková a Zdena Kružíková výborně fungovala i taneční kompany Strážců a Dívky. Choreograf Radek Zdráhal nevytvořil pouhou taneční vatu, ale nápaditý doplněk k hudbě. Supervizorsky na ní dohlížel Richard Dvořák. Oproti výborným kompozicím v inscenacích Don Juan a Višňový sad, trochu polevil. Činoherní akce by si zasloužily daleko více hudebního koření, v němž by se měly opakovat motivy z Kouzelné flétny, případně v předehrách připravit půdu pro jednotlivé zpěvní výstupy.
Karla Štaubertová-Sturm realizovala zpěvohru Kouzelná flétna s velkým nadhledem a přesností v dějové logice. Na chmury a neduhy blahodárně působí nejen tóny flétny. Představení určitě zahřeje diváky nejen v těchto třeskutých mrazech.

W.A. Mozart, E. Schikaneder Kouzelná flétna
Úprava textu Karla Štaubertová-Sturm, Karol Horváth; režie Karla Štaubertová-Sturm, scéna Ján Zavarský, kostýmy Erika Gadušová.
Osoby a obsazení: Pamina (Daniela Rainischová; Tamino (Radovan Král), Papageno (Gustav Řezníček); Papagena (Tamara Kotrbová-Komínková) a další.
Premiéra 7. prosince 2002 MD Zlín

11.12.2002 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...