zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Fišarová z playbacku?

Radka Fišarová (Foto archiv Scena.cz)

  

Taneční muzikál Edith Piaf – vrabčák z předměstí má za sebou od své pražské premiéry 10. července 2002 několikátou reprízu. Jak jsme informovali, stojí za zhlédnutí. Dokonce i někteří čtenáři našeho portálu získali (a v dalších kolech mohou vyhrát) volné vstupenky ve Velké letní soutěži s Edith Piaf, a tudíž se o kvalitě představení přesvědčili sami. V titulní roli alternují jako Edith Piaf-zpívající Radka Fišarová a Zdena Trvalcová, jako Vypravěče můžete slyšet Zbyňka Frice, Jána Slezáka a Ondřeje Izdného.

Radka Fišarová zpívá svoji roli takovým způsobem, že vyvolává pochyby, zda skutečně naživo. „S tímto názorem jsem se setkal již několikrát,“ řekl pro portál Scena.cz pan Kroužek z divadelní kavárny. „Dokonce jedna divačka prohlásila, že je jí líto, jak lidé svými ovacemi vzdávají hold studiové nahrávce a ne Fišarové.“

Výkon Fišarové je opravdu obdivuhodný. I po některých tanečních číslech dokáže nasadit hlas bez jakéhokoli klopýtnutí. Originální šansony interpretuje tak, že můžeme tvrdit: Edith Piaf přišla zpívat Pražanům. Jak je to tedy s playbackam? Odpověď na tuto otázku jsme se vydali hledat přímo ke zdroji.

Nejdříve samotná Radka Fišarová: „S playbackem mám u zvukařů nechvalnou pověst. Kde mohu, tak vždycky zpívám na živo, a to i v televizních přenosech.“ Dál už fámu o „prázdném“ zpěvu na jevišti nechtěla více komentovat.
„Jako každý muzikál má i Edith Piaf hudební základy, které nahrál Petr Malásek a Orchestr opery Divadla J.K. Tyla v Plzni pod taktovkou Jana Chalupeckého,“ upřesnil Pavel Kučera, mistr zvuku. Na důkaz nám ještě před představením pustil ukázku z média, které v žádném případě později nevyměnil. Můžeme potvrdit, že jsme slyšeli pouze hudbu a scénické zvuky. Pavel Kučera dále vysvětloval: „Každý zvukař ti potvrdí, že může zpěváka „nazvučit“ jakoby zpíval ve studiu. Přidáš hally, podle druhu hlasu se dají roztáhnout nebo zúžit výšky a hloubky, a do beden pustíš špičkový hlas.“ Rozpoznat playback může jedině člověk s absolutním sluchem, se zkušeností zachytit prázdné otevírání pusy nebo když zná důkladně studiovou nahrávku.
Do třetice kvalitu ozvučení a výkon interpretů hlídá erudovaný hlasový poradce Eduard Klezla. Radka Fišarová zpívá v muzikálu jediný playback – ve studiu nazpívala solo vocal malé Edith. Jinak uslyšíte pouze half playback, tedy hudební podklady, a pak úžasný emotivní výkon jednotlivých sólistů projektu Edith Piaf – vrabčák z předměstí.

20.7.2002 Josef Meszáros | rubrika - Zákulisí/ Klípky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Iveta Bartošová - Ve jménu lásky

Přebal alba

Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...