Hamlet podle Mikuláška
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekTřetí inscenace projektu Provázkovských shakespearovských slavností (I. díl Jiří Jelínek a kol.: SHAKESPYRÉ - COMMEDIA PLNÁ OMYLŮ, II. díl Martin Huba: SMÍM PROSIT, LADY? MACBETH) přicestovala do Olomouce na májový festival Divadelní Flóry 2010, kam se soustředily inscenace nově zpracovávající světovou klasiku.
Režisér Jan Mikulášek, za asistence Martina Macháčka a dramaturgyně Barbary Vrbové, pojal hru po svém prokládajíc ji trefným a originálním výběrem hudby. Jeho stálý spolupracovník, výtvarník Marek Cpin navrhl neměnnou scénu s převahou šedé a černé barvy. Pochmurný dojem toto představení zanechalo v mnoha divácích. Kdo se poprvé setkal s prací tohoto interpretačního stylu, ten se ztrácel a těžko si mohl domů odnést zážitek hodný návštěvy pilíře světového repertoáru. Kdo často vídá Mikuláškovy inscenace, poznával mnohokrát užité charakteristické postupy zkratek a náhlých kontrastních změn v chování herců, kteří se střídavě mění v jakési mechanické loutky.
Herecký soubor Husy na provázku nesnadno „přepínal“ v různých úrovních stylizace. Někteří jakoby byli vděční za každý ucelený fragment civilně odříkaného textu. Mnoho herců v aranžmá nezvládlo srozumitelně přednést svůj text ve velkém sále olomouckého divadla. Kukátkové uzpůsobení prostoru naprosto neodpovídalo alternativnímu zpracování dané látky. Stěžejní scény v sobě neměly patřičný náboj a inscenace jako celek působila chladným a chaotickým dojmem. Efekty pohřbily jiné podmínky, osvěžení přinesl nový pohled na několik známých scén a epizodní vstupy synchronizované dvojice Rozencrantze a Guildernsterna.
Herecký vklad do představení, přímočarý Urbánkův překlad, jenž odkazuje k novátorskému nastudování na půdě Národního divadla v roce 1959.
I když se, dle mého mínění na základě shlédnuté festivalové reprízy, inscenační záměr právě pro zamýšlenou náročnost a polysémantičnost nepodařilo zcela naplnit, patří tato diskutabilní brněnská inscenace do dramaturgie právě této přehlídky „nové klasiky“.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Karel Kachyňa
Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek