TEATRO MINIMO v Arše
Ve spolupráci s Italským kulturním institutem zařadilo divadlo Archa ve dnech 27. a 28. 2. do svého programu vystoupení loutkového divadla Teatro Minimo z Florencie. Autorkou loutek, režisérkou a současně jednou z loutkoherců je Američanka Amy Luckenbach. Ta studovala původně klasické divadlo a sochařství. V roce 1964 se ve Florencii setkala s českým divadlem Drak. Toto setkání ji ovlivnilo natolik, že se od té doby věnuje loutkovému divadlu. Pracuje s loutkami různé velikosti a značně originálním způsobem.
V pražském představení jsme měli příležitost zhlédnout dvě samostatná díla rozličného charakteru, která spojovala osobnost význačného italského básníka Edoarda Sanguinetiho (nar. 1930). Je autorem textů obou děl. První – Novissimum Testamentum – je založeno na zvukové podobě slavné básně téhož názvu. Je psána ve starobylém metru a bilan-cuje vlastní básníkův život. Je to báseň svou povahou apokalyptická a v tomto duchu také zní z reproduktorů v au-tentickém a rytmicky výrazném, působivém přednesu samého autora. K tomu si Amy Luckenbach „přibásnila“ scénickou akci. V mrtvolně sporém osvětlení leží na smrtelné posteli loutka z papíru a hadrů, představující básníka. Loutka se na lůžku neklidně převaluje. Čas od času se k tomu objeví v matném světle osoba nebo symbol něčeho, o čem je řeč v básni. Je to celkem působivé, ale přece jen zjišťujeme, že rekvizity, které se objeví, jsou vybrány ne podle jejich důležitosti v textu básně, ale podle snadnosti jejich realizace. Opodál stojící přesýpací hodiny působí trochu lacině. Přesto dokáže toto „lůžko Smrti a Sexu“ (citace z programu) plně upoutat pozornost po celou dobu recitace básně. Tato první část trvá necelou půlhodinu.
Po přestávce byla na programu „původní loutková opera“ A-Ronne. Autorem libreta je opět Sanguineti, autorem „hudebního“ ztvárnění je Luciano Berio (1925). Text je poměrně velmi krátký (pouhých 15 veršových řádků) a člení se do tří částí, které sám Sanguineti nazval jednoduše Začátek – Prostředek – Konec. Text je vícejazyčný (italský, francouzský, německý atd.). Latinu zde slyšíme v italské výslovnosti. Shrneme-li poněkud nešetrně básníkův text, je smyslem asi toto: Na mém počátku bylo slovo, v prostředku mého těla je sex, na mém konci je hudba. Samotné A-Ronne znamená obdobu A až Z či alfa – omega. Berio postupoval tak, že text vokalizoval, nechal jeho části přednášet, šeptat, křičet a zpívat několika hlasům, text drobil až po jednotlivé zvuky a naopak spojoval do slabik, slov i celých větných úseků, které se často opakují. Ke konci se všechny hlasy spojí do zpěvu dlouhých tónů. Kromě lidských hlasů zde není užito žádných jiných zdrojů zvuku. Luckenbach při loutkovém ztvárnění díla vyšla z prostřední části a v bujných akcích skupiny zcela nahých loutek se silně zvýrazněnými pohlavními znaky vytvořila loutkovou obdobu sexuálních orgií. Závěrečný zpěv předvedla do smutečního průvodu, v němž se nad padlou loutkou objeví ostatní, zahalené do velkých šátků. V některých chvílích mi Beriova půlhodinová opera evokovala Schulhoffovu Sonatu erotiku. Avšak erotická provokativnost Schulhoffova Opus extra z roku 1919 je zde vystřídána hlubokým smutkem konce jedné civilizační epochy.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek