zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Cyrano z Bergeracu zavítá do Zlína

Rostislav Marek při tréninku šermu

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Umělecký šéf Městského divadla Zlín a režisér Petr Veselý představí v sobotu 17. října v 19:00 hodin ve Velkém sále první podzimní premiéru sezony Čas radostných procitnutí. Bude jí hra Edmonda Rostanda CYRANO Z BERGERACU, která se na zlínské jeviště vrací už potřetí. Poprvé ji zde inscenoval v roce 1968 Svatopluk Skopal, v roce 2000 pak Silvester Lavrík. První uvedení Cyrana rezonovalo s událostmi osmašedesátého roku, podruhé byl příběh nečekaně přenesen do padesátých let socialistické éry. Letošní podoba hrdinské komedie o lásce a cti bude ctít ducha Rostandova díla – tedy i doby a prostředí, do kterého ji autor zasadil.

„Cyrano z Bergeracu patří mezi divácky nejoblíbenější kusy a stále se na repertoár divadel vrací. Má zřejmě v různých dobách vždy co říci. Je zajímavé, že kromě domovské Francie je prý nejčastěji uváděn právě v naší zemi,“ poukázala dramaturgyně Jana Kafková.

Titulní roli svěřil režisér Rostislavu Markovi, Roxanou bude Kateřina Králová, Kristiánem Zdeněk Lambor. Dále se diváci mohou těšit na Luďka Randára (hrabě de Guiche), Radovana Krále (Ragueneau), Radoslava Šopíka (Le Bret), Dušana Sitka (kapitán Castel-Jaloux), Milenu Marcilisovou (Dueňa) a mnoho dalších - v inscenaci totiž hraje bezmála celý soubor Městského divadla. Nebude chybět ani šerm, který s herci trénuje Tomáš Sagher. Na výtvarné podobě inscenace se podílí Milan Popelka (scéna) a Hana Knotková (kostýmy). Scénickou hudbu připravuje Luboš Malinovský.

Cyranova slova „Svůj širák odhazuji v dáli…“ jsou zřejmě stejně známá jako Hamletovo „Být či nebýt“. Jeho „čistý štít“, který si ve chvíli smrti může jako své jediné jmění hrdě připomenout, se stal symbolem odvahy, duševní krásy, čistoty a svobody. Zdá se, že dnes, kdy se podobně jako ve Francii 17. století až nepatřičně mnoho důležitosti přikládá povrchní vnějškovosti a módou je soudit lidi podle exteriéru, je případné si připomenout Cyranova slova: „…já nosím v nitru svém své elegance květ…“

„Máme zato, že síla této krásné hry spočívá právě v jejím velkém „novoromantickém“ gestu. Principem romantismu bylo propojovat protiklady - například vážné s humorným. A přesně taková je i tato „hrdinská komedie“. Nekončí vesele, ale vtipu je v ní hodně. Jakož i moudrosti, vitality a pozitivní energie,“ uzavřela Kafková.

5.10.2009 00:10:47 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek


Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...