zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krajinomalba v českém malířství na přelomu 19. a 20. století

Julius Eduard Mařák: Lesní zátiší s potokem

autor: archiv   

Galerie České pojišťovny, Spalená 14, Praha 1, pořádá od 28. června 2007 výstavu - Krajinomalba v českém malířství na přelomu 19. a 20. století. Krajinomalba tvořila na přelomu 19. a 20. století téměř polovinu vystavovaných malířských děl. Stala se nositelem nových uměleckých tendencí, především impresionismu, a jako tzv. beznámětové a neliterární malířství byla v době nastupujícího moderního umění stavěna proti náboženské a historické malbě. Dřívější klasifikace umění na tzv. vysoké (reprezentované figurativními náměty) a nízké (zahrnující rovněž krajinomalbu) pozbylo počáteční vyhraněnosti a krajinomalba poskytla prostor pro řešení hlubších psychologických vztahů mezi umělcem a přírodou. Hlavním požadavkem, který uplatňovala výtvarná kritika na krajinomalbu počátkem 90. let, se stala provzdušněná plenérová malba, zobrazující intimní výseč krajiny.

Nové impulzy do českého umění přinesli žáci Mařákova krajinářského ateliéru na čele s Antonínem Slavíčkem, Františkem Kavánem a Otakarem Lebedou, ale také Aloisem Kalvodou, Jaroslavem Panuškou, Romanem Havelkou, Václavem Březinou, Bohuslavem Dvořákem a dalšími. Nový akcent byl položen nejen na technickou vyspělost malby, ale také na obsahové kvality díla, především na jeho schopnost navodit určitou náladu, která by umožnila divákovi hluboký prožitek.
Symbolistní melancholické krajiny duše z doby kolem roku 1900 odrážely citlivé projevy lidské existence a vyjadřovaly úzkostné stavy člověka v době radikálních industriálních změn ve společnosti. Do centra pozornosti se opět dostává člověk jako složitá a citlivá bytost, hledající smysl své existence ve společnosti, ve světě i v kosmu. Lidská postava se postupně začleňuje do kontemplativních krajinářských kompozic Jakuba Schikanedra, Antonína Hudečka, Maxe Švabinského nebo Jana Preislera, avšak nikoliv jako pouhá stafáž, ale spíše jako nositelka životních příběhů a nevyslovitelných lidských tajemství, rezonujících buď v harmonickém souznění anebo v konfrontaci s přírodními silami.
Výstava potrvá do do 9. září 2007.

25.6.2007 21:06:57 JoMe | rubrika - Výstavy

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek


Nové realismy

Expozice Nové realismy (Foto: Jan Kolský)

Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek



Časopis 22 - sekce

OPERA/ TANEC

Pražské jaro v první třetině

Jiří Habart (Foto: Jan Zavadil)

Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek

další články...