Krajinomalba v českém malířství na přelomu 19. a 20. století
autor: archiv
Galerie České pojišťovny, Spalená 14, Praha 1, pořádá od 28. června 2007 výstavu - Krajinomalba v českém malířství na přelomu 19. a 20. století. Krajinomalba tvořila na přelomu 19. a 20. století téměř polovinu vystavovaných malířských děl. Stala se nositelem nových uměleckých tendencí, především impresionismu, a jako tzv. beznámětové a neliterární malířství byla v době nastupujícího moderního umění stavěna proti náboženské a historické malbě. Dřívější klasifikace umění na tzv. vysoké (reprezentované figurativními náměty) a nízké (zahrnující rovněž krajinomalbu) pozbylo počáteční vyhraněnosti a krajinomalba poskytla prostor pro řešení hlubších psychologických vztahů mezi umělcem a přírodou. Hlavním požadavkem, který uplatňovala výtvarná kritika na krajinomalbu počátkem 90. let, se stala provzdušněná plenérová malba, zobrazující intimní výseč krajiny.
Nové impulzy do českého umění přinesli žáci Mařákova krajinářského ateliéru na čele s Antonínem Slavíčkem, Františkem Kavánem a Otakarem Lebedou, ale také Aloisem Kalvodou, Jaroslavem Panuškou, Romanem Havelkou, Václavem Březinou, Bohuslavem Dvořákem a dalšími. Nový akcent byl položen nejen na technickou vyspělost malby, ale také na obsahové kvality díla, především na jeho schopnost navodit určitou náladu, která by umožnila divákovi hluboký prožitek.
Symbolistní melancholické krajiny duše z doby kolem roku 1900 odrážely citlivé projevy lidské existence a vyjadřovaly úzkostné stavy člověka v době radikálních industriálních změn ve společnosti. Do centra pozornosti se opět dostává člověk jako složitá a citlivá bytost, hledající smysl své existence ve společnosti, ve světě i v kosmu. Lidská postava se postupně začleňuje do kontemplativních krajinářských kompozic Jakuba Schikanedra, Antonína Hudečka, Maxe Švabinského nebo Jana Preislera, avšak nikoliv jako pouhá stafáž, ale spíše jako nositelka životních příběhů a nevyslovitelných lidských tajemství, rezonujících buď v harmonickém souznění anebo v konfrontaci s přírodními silami.
Výstava potrvá do do 9. září 2007.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I ...celý článek
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
3D company uvede detektivku Agnus Dei
Divadelní soubor 3D company uvede v Žižkovském divadle Járy Cimrmana dne 27. května 2024 premiéru divadelní hr celý článek
HUDBA
Living Colour přivezou svou funkmetalovou smršť
Living Colour. Kultovní newyorská kapela, která zcela zásadně ovlivnila světovou hudební scénu, se po letech v celý článek
OPERA/ TANEC
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek