zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Velice modrý pták

Z inscenace Velice modrý pták

autor: archiv divadla   

Tradiční hostování brněnského Divadla na provázku přivezlo mj. nejčerstvější inscenaci Velice modrý pták, tedy známá hra Maurice Maeterlincka, tak jak ji vidí režisér Vladimír Morávek. Jednu noc, kdy se holčička Justýna zmítá v horečkách a může ji zachránit jen modrý pták z fantazijní říše, strávíme s dětmi Myltyl a Tyltylem, které se za doprovodu „duší“ Světla, Psa, Kocoura, Chleba a Mléka putují jakousi říší „za zrcadlem“. To vše se děje otočením blyštivého Diamantu – který se ovšem ve svém „lidském ztělesnění“ po celou dobu marně snaží dostat ke slovu... Adaptace Morávkova je – ostatně jako vždy – velmi svérázná. Scénografie (scénu obklopuje změť křivolakých stromů na modrém pozadí) navozuje příjemně snivou atmosféru, která má ovšem díky bizarnosti protagonistů cvhílemi kabaretní nádech. Poetická pohádkovost se proplétá s výraznou cirkusovostí nejen v kostýmech, ale i pohybech, gestech, šklebech a slovním či pěveckém vyjádření jednotlivých postav-nepostav.

Režisér Vladimír Morávek je ovšem z inscenace neustále „cítit“ – poznáváme nejrůznější jeho libůstky, vtípky, svérázné obrazy a aktualizace. Fantazijní scéna a básnivý text jsou neustále „rušeny“ civilizačními vymoženostmi, používá se mikroportů, proměny světel, ale i slovních hříček, jednotliví herci (mnozí v několika rolích) si zažijí svůj okamžik pozornosti na scéně. A tak se divákům například v prezentaci různých druhů Štěstí objeví i postava Štěstí Mít společnou fotografii s Václavem Havlem, ale objeví se před námi najednou také les jako chór herců oblečených v maskáčích, kteří za doprovodu kytary zpívající tklivou televizní odrhovačku Přátel zeleného údolí...
Výraznou složkou inscenace je kromě scénografie také hudba Michala Pavlíčka, která zní celým představením, a písně Milana Uhdeho. V Gabriele Vermelho (ztvárňuje postavu Času) má Divadlo Husa na provázku skutečně vynikající interpretku, jejíž výkon si už mnozí kritikové zapisují jako tip na radokovskou nominaci. Je jen otázkou času, kdy ji odloudí nějaké pražské divadlo.
Představení je dost dlouhé, takže chvílemi pozornost ve věčném přítmí opadá a člověk zabloudí do světa vlastní fantazie, ale vzápětí se objeví nový výrazný prvek oživení, takže se rozhodně nenudíme. A na konci si možná mnozí z nás vzpomenou na vlastní dětství, kde největší jistotou byla maminka a příjemně vyhřátí postýlka... Krásná katarze.

Maurice Maeterlinck: Velice modrý pták. Překlad Alena Morávková a Šárka Belisová, úprava textu a režie Vladimír Morávek, texty písní Milan Uhde, hudbu složil a nahrál Michal Pavlíček, scéna Martin Chocholoušek, kostýmy Eva Morávková, dramaturgie Barbara Vrbová, pohybové spolupráce Jan Zadražil a Václav Luks

.

10.4.2007 00:04:57 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Proč bychom se netěšili na Smetanu s nadsázkou?

Andrea Zelová a Libor Matouš (Proč bychom se netěšili...)

Roku 1824 se narodil český významný hudební skladatel Bedřich Smetana. Rok 2024 - Rok české hudby se věnuje pr ...celý článek


Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům

Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)

Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH ...celý článek



Časopis 25 - sekce

HUDBA

Vlčí píseň ohlašuje společné album herce a skladatelky

Ensoul

Roztáhnout křídla naplno také v hudbě se rozhodl známý herec Petr Vaněk. Singlem Vlčí píseň nyní ohlašuje albu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dokument Špion v FBI

Robert Hanssen

Špion v FBI
Robert Hanssen je zdánlivě rodinný typ, oddaný katolík a kariérní agent FBI. Přitom zradí důvěr celý článek

další články...