Olomoucká Ifigenie v Aulidě
autor: archiv divadla
První premiérou Moravského divadla Olomouc byla 5. září 2003 antická Euripidova tragédie Ifigenie v Aulidě, čerpající námět z mýtů o trojské válce. Antická dramata jsou vystavěna na pevné struktuře. Publikum očekávalo, jak si se závažným nadčasovým tématem poradí zkušený režisér Jan Kačer. Režisérův přístup je víceméně klidný, místy až velmi umírněný. Jeho režie nepřináší prakticky žádný nový pohled na antické drama a drží se klasických inscenačních postupů.
Představení, které se hraje bez přestávky, v zásadě působí uceleným a promyšleným dojmem. Scéna, jejíž dominantou jsou torza antických soch a „živé“ karyatidy (sbor – T. Mikšíková, I. Plíhalová, V. Hartlová a I. Koktová), je velmi efektní a pochází z dílny Kláry Čulíkové – ostatně ta je také autorkou historizujících antických kostýmů. Jedinou výtkou scénografii by mohlo být zastínění jednajících postav při užití středního schodiště kulisami. O „civilně“ nevtíravý hudební doprovod inscenace se postaral Petr Skoumal.
V premiérovém večeru se představili noví členové olomouckého činoherního souboru – titulní role Ifigenie byla svěřena studentce DAMU Tereze Vilišové. Ifigenie v jejím pojetí působí spíše nevyrovnaně - jako rozmazlené dítě se zbytečně patetickými gesty. I účes s rudými dredy ji jaksi vymezuje jiný „prostor“ v dramatu. Otázkou zůstává, zda tímto způsobem chtěl inscenační tým přiblížit děj současnosti.
Její otec Agamemnon v podání Mikuláše Pánka, který si má vybrat zda upřednostní své rodinné štěstí či osud Řecka, se v bolestném monologu rozhodne obětovat svou milovanou dceru. Jeho pasáže a dialog s Klytaiméstrou Naděždy Chrobokové patří k bezesporu k vrcholům inscenace. U Naděždy Chrobokové lze zaznamenat polohy vyzrálého herectví – její královna zpupně přijíždí za Agamemnonem, aby se dověděla, že přiváží dceru na smrt, doprošuje se záchrany a nakonec těžce nese svůj krutý osud. V dalších rolích upoutali Václav Bahník jako Starý otrok a Miroslav Hruška v epizodní roli Kalcháse. Meneláos Petra Kubese – rovněž nové posily souboru – vyzněl jako cholerický a nervózní muž, toužící pouze po boji, podobnou charakteristiku lze podat i o Achilleovi Jakuba Sticha.
Nové nastudování Euripidovy tragédie Ifigenie v Aulidě na scéně olomouckého Moravského divadla se řadí mezi neurážející repertoárové inscenace.
Euripidés Ifigenie v Aulidě. Překlad Josef Topol, Karel Hubka a Eva Stehlíková; režie Jan Kačer.
Osoby a obsazení: Agamemnon (Mikuláš Pánek); Stařec (Václav Bahník); Kalchás (Miroslav Hruška); Meneláos (Adrian Jastraban/Petr Kubes); Klytaiméstra (Ivana Plíhalová/Naděžda Chroboková); Ifigenie (Tereza Vilišová); Achilleus (Jakub Stich). Moravské divadlo Olomouc, premiéra 5.9.2003.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY
Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek
Časopis 22 - sekce
HUDBA
Jamaron si brousí zuby na Prahu
Pro rockovou kapelu Jamaron to bude velký svátek! 28. května na Občanské plovárně zahájí letošní sérii Prague celý článek
OPERA/ TANEC
Vídeňští filharmonici vzdají hold Bedřichu Smetanovi
V pátek 7. června zvou Vídeňští filharmonici na 21. ročník svého tradičního Letního nočního koncertu v kulisác celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film Franca Zeffirelliho s Cher
Čaj s Mussolinim
Hold velkodušnosti a odvaze britských dam, které svůj odpolední čaj pijí přesně ve čtyři b celý článek