zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Škoda! - historická humorná freska

Škoda!

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo J. K. Tyla uvádí ve světové premiéře hru o největší osobnosti Plzeňského kraje Tomáš Vůjtek: ŠKODA!
Inscenace Škoda! je v pořadí desátá hra úspěšného osmačtyřicetiletého dramatika Tomáše Vůjtka, kterému již dvě z jeho předchozích her vynesly Cenu Alfréda Radoka. (Jedna z nich – S nadějí i bez ní, zpracovávající vzpomínky Josefy Slánské, manželky popraveného prvního tajemníka KSČ – byla v Plzni uvedena v rámci Mezinárodního festivalu Divadlo 2013.) Když svou hru o Emilu Škodovi pro plzeňské divadlo psal, nemohl autor tušit, že tohoto plzeňského rodáka brzy nato rozsáhlá anketa Plzeňského deníku vynese na piedestal jakožto Největší osobnost Plzeňského kraje. Technik a velkopodnikatel, jenž založil největší strojírenskou továrnu ve střední Evropě, v ní suverénně zvítězil nad vědci, umělci, sportovci i bojovníky za svobodu.

Vůjtkova historická humorná freska a „leporelo“ plzeňských osobností vychází ze slavné i neslavné historie západočeské metropole, dominantní úlohu hraje její razantní proměna v průběhu 19. století. Spolu s Emilem rytířem Škodou se ve hře představují i další členové legendární rodiny: děd Jan, po němž Emil zdědil vztah k technice i podnikatelský talent, otec František – krajský lékař a poslanec říšského sněmu, strýc Josef – věhlasný lékař, profesor a zakladatel Moderní lékařské vídeňské školy. Jejich podíl na uskutečnění Emilových vizí není podle autora vůbec zanedbatelný: „Emil Škoda by bez finanční pomoci svého otce Františka, ale především bez velkorysé půjčky svého strýce Josefa nikdy nemohl začít podnikat. Josef byl slavný lékař, který se stýkal s tehdejší vídeňskou smetánkou, a díky tomu věděl jak a kam na burze investovat. Znal se s Habsburky i s Rothschildy, protože je léčil, a měl ve své době velké renomé. Také František byl lékařem, který dokonce za své věrné služby získal rytířský titul. To mě právě zaujalo, ta svázanost tehdejší lékařské vědy (a nedělejme si velké iluze o její úrovni) s rodícím se strojírenským průmyslem. Koho by to dneska napadlo? Doktoři sponzorují rozvoj továrny! A pak je tady ještě dědeček, který měl zámečnickou dílnu a mohl tak být jakýmsi iniciátorem těchto podnikatelských aktivit. Ta posloupnost je zkrátka okouzlující; děda to začne, synové to zaplatí, vnuk to realizuje a dokončí.“
„A protože jeden ze Škodů je spojen i se vznikem Měšťanského pivovaru, najde na scéně místo i proslulý zlatavý mok,“ připomíná dramaturgyně Klára Špičková. „Vždyť právě tenkrát se podařilo poprvé uvařit pitelné pivo, které založilo slávu města sahající za jeho provinční hranice. Podobně tomu bylo s velkým „parním“ snem Jana Škody, který bohatě rozvinul, naplnil a pro někoho i zneužil vnuk Emil.“
Do své hry Tomáš Vůjtek poněkud překvapivě zakomponoval i císařovnu Sisi: „Baví mě pracovat s historickými fakty a dávat je do nečekaných souvislostí, osvětlovat je z různých úhlů pohledu a dávat jim tak ironický a sarkastický rámec. Mám rád i zábavnější polohy, kdy si fabuluji, co všechno by se mohlo stát, kdyby... Například ve Škodovi se císařovna Sisi zasazuje o to, aby otec a strýc podpořili Emila v jeho podnikání. Sisi v ordinaci cvičí na kruzích a svou gymnastickou sestavou okouzlí oba bratry natolik, že Emilovi finanční podporu skutečně poskytnou. Historickým faktem je, že ti tři se opravdu znali, a teoreticky se v té ordinaci mohli i potkat. A třeba se i potkali.“
Poprvé v Plzni jako režisér hostuje „světoběžník“ Thomas Zielinský (* 1972), jehož ke spolupráci přizvala umělecká šéfka činohry Natália Deáková. Narodil se v Berouně, vyrůstal v Aténách, Chicagu a ve Frankfurtu, do rodné země se vrátil až jako student režie na DAMU. V Německu nadále učí na vysoké umělecké škole v Ludwigsburgu a režíruje. Dějiny Plzně a obří vzmach Škodových závodů ho mocně zaujaly, je přesvědčen, že hra o rodině Škodů a líně provinční a vzápětí dynamicky „světové“ Plzni by mohla oslovit starší publikum i studenty. Fanoušci historie by zase mohli ocenit bohatství dobových detailů a narážek.
Emila Škodu představuje v inscenaci Jan Maléř, Pavel Pavlovský hraje jeho děda Jana, otce Františka Michal Štěrba a strýce Josefa Antonín Procházka. Role Emilovy choti Hermíny připadla Zuzaně Ščerbové, jako císařovna Sisi se mihne Andrea Mohylová. V mnoha dalších rolích vystoupí téměř celý činoherní soubor včetně nových posil.
Scénu navrhl Pavel Svoboda, kostýmy Jana Smetanová, hudbu k inscenaci napsal Ivan Acher.

Světovou premiérou hry Škoda! činohra DJKT završila 13. června 2015 v Novém divadle 150. sezonu stálého českého divadla v Plzni.

www.djkt.eu/cz

15.6.2015 16:06:00 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Kniha nocí výprava do tajemné Černozemě v Rokoku

Petr Konáš (Kniha nocí)

Městská divadla pražská uvedou v české premiéře inscenaci na motivy cenami ověnčené Knihy nocí od významné sou ...celý článek


Malé divadlo vyrazí v létě na festivaly

Gaga  (Malé divadlo)

Mále divadlo čeká festivalové léto. Mimo nejnavštěvovanější letní open air scénu v České republice tedy na Otá ...celý článek


Andrew Scott se vrací v inscenaci Slunce v pasti!

Andrew Scott a Indira Varmu (Foto: Manuel Harlan)

Andrew Scott ví, co to obnáší být hvězda. Už od první série populárního seriálu Sherlock, kde si zahrál mistra ...celý článek



Časopis 25 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 25. týden

Ztracené poklady Egypta: Prokletí mumie

Mýty a fakta historie - Egypt (5/6)
Záhada Rosettské desky. Strhující příběh vzácného archeologického pokla celý článek

další články...