zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Moliérova komedie Pán z Prasečkova i nadále ve Stavovském divadle

Z komedie Pán z Prasečkova

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Pokud půjdete na Molliéra s tím, že jdete na Molliérovu komedii pro nenáročného diváka, chcete se zasmát a nečekáte hlubokomyslné dialogy, rozhodně nebudete zklamáni. Herecké výkony jsou dle očekávání skvělé s vynikajícím Václavem Postráneckým v titulní roli. Jedničku s hvězdičkou si zaslouží scéna a kostýmy. To, že některé nešvary jsou nesmrtelné a přenášející se přes více než tři staletí i do naší doby, autoři úprav a herci vtipně glosují a hru tímto aktualizují pro současného českého diváka.

Moliére napsal comedie-ballet Pán z Prasečkova v roce 1669 u příležitosti královské slavnosti na zámku Chambord. V této rozverné hře plné intrik a nástrah, autor vytvořil živý typ přihlouplého pošlechtěného měšťana. Zápletka a děj hry jsou tak (ne)náročné, jak si to žádalo dobové publikum – dvůr krále Ludvíka XIV.

Julie (Jana Pidrmanová), dcera významného pařížského šlechtice Oronta (Jiří Štěpnička), se má provdat dle otcovy vůle za měšťáckého šlechtice pána z Prasečkova (Václav Postránecký). Dívka je však zamilovaná do sličného, ale chudého Erasta (Radúz Mácha). Naštěstí mladí milenci mají přátele, kteří v tom „umí chodit“. Jsou to Neapolitán a intrikán Sbrigani (Ondřej Pavelka) a protřelá Nerina (Pavla Beretová), kteří sestavili plán, podle něhož se snaží dohodnutý sňatek překazit a nebohého pána z Prasečkova zdiskreditovat a odstranit z cesty.

Velice zdařilá je scéna, ve které vystupují údajné „manželky“ pána z Prasečkova Pikarďanka a Languedočanka, ve které mohou Pavla Beretová a Jana Pidrmanová naplno rozehrát svůj komediální talent. Dobovou atmosféru navozuje i Lullyho hudba v úpravě Víta Zouhara, provedená živě souborem Collegium 1704.

Vizuálně hra překvapí jednoduchostí a funkčností scény Martina Černého, která evokuje Paříž atypicky a minimalisticky – v jeho bílých „hranatých obloucích“ lze spatřovat perspektivu současné Paříže: Grande Arche z moderní mrakodrapové čtvrti La Défence, Vítězný oblouk a oblouk Carousselle u Louvru.

Vtipně řešené kostýmy Kateřiny Štefkové nadchnou – přestože jsou jednoduché, navozují atmosféru baroka, přičemž u mnohých si geniálně vystačí se základní bíločernou barevností typickou pro francouzského Pierotta.
Oficiální trailer ND zde/

Režie: Hana Burešová. Dramaturgie: Štěpán Otčenášek a Iva Klestilová. Scéna: Martin Černý. Kostýmy: Kateřina Štefková. Hudba: Jean-Baptiste Lully a Vít Zouhar. Hráli: Václav Postránecký, Jiří Štěpnička, Jana Pidrmanová, Radúz Mácha, Pavla Beretová, Ondřej Pavelka, Filip Rajmont, Milan Stehlík.

30.6.2014 15:06:20 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek


Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 22. týden

Ikony Kamila Střihavky

Ikony Kamila Střihavky
Lucie Bílá hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české scény, které se nesmaz celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020

Janáček Brno 2020
O 7. mezinárodním operním a hudebním bienále, které přibližuje život a dílo Leoše Janáčka celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film Franca Zeffirelliho s Cher

Čaj s Mussolinim

Čaj s Mussolinim
Hold velkodušnosti a odvaze britských dam, které svůj odpolední čaj pijí přesně ve čtyři b celý článek

další články...