zvláštní poděkování
Volný.cz

Vyšší principy Jiřího Krejčíka

Vyšší principy Jiřího Krejčíka

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Vyšší principy Jiřího Krejčíka
Autobiografický dokument o neustávajících životních a tvůrčích zápasech jednoho z našich nejosobitějších filmových režisérů, který by v těchto dnech oslavil 100. narozeniny. Jeho filmy jako Vyšší princip či Božská Ema jsou navždy zapsány do zlatého fondu naší kinematografie (1998). Režie D. Zborník. Režisér Jiří Krejčík (26. 6. 1918 – 9. 8. 2013) se stal legendou naší kinematografie v řadě ohledů. Koluje o něm tolik zaručených historek a mýtů, že skutečně objektivní portrét musel být zadán jemu samému. V roce 1998 tak vznikla osobitá výpověď o české kinematografii i české povaze, o konkrétních dílech i lidských charakterech, jež je na hony vzdálena oslavnému medailonu kdysi "zasloužilého umělce".

Krejčíkův nahořklý příběh je neustávajícím bojem se všudypřítomnými poklesky jeho okolí, záští i neustálými snahami o likvidaci jeho nekompromisní tvůrčí cesty. Začíná se v období protektorátu, kdy přesvědčil o svých kvalitách jako adept filmové režie, a ještě před únorem 1948 natočil dva dobře přijaté celovečerní snímky v čele s vydařenou adaptací Nerudovy povídky Týden v tichém domě (1947). Ihned po únorovém převratu se však setkal s nepřízní režimu kvůli psychologickému snímku Svědomí (1948), jenž neodpovídal představám o kinematografii v područí socialistického realismu. Jedná se však o vůbec nejpozoruhodnější snímek z daného období, který si dodnes zachoval svou působivost. Průšvihy dále pokračovaly – Krejčík odmítal schematické scénáře a ocital se v konfliktu s Otakarem Vávrou, byl odvolán z natáčení dvoudílné veselohry Císařův pekař a Pekařův císař a nakonec byl zrušen i jeho životopisný snímek o Boženě Němcové. Krejčík byl ocejchován jako nepřizpůsobivý a problematický režisér, což nakonec vedlo k jeho dvouletému odstavení od filmové činnosti. I po návratu do ateliéru ideově narazil jeho snímek Probuzení (1959) o nonkonformní mládeži a až jeho tvorba v šedesátých letech v čele se snímky Vyšší princip (1960), Čintamani a podvodník (1965) a Svatba jako řemen (1967) jej dostala opět díky liberalizaci poměrů na režisérské výsluní. Těžké časy pro něj nastaly v období normalizace, kdy vzhledem k podpoře reforem v roce 1968 se svým kádrovým profilem neustále narážel. V dvacetiletém období natočil pouze čtyři snímky do kin, z nichž pouze odvážně alegorická Božská Ema (1978) unikla kompromisům, a několik televizních realizací včetně půvabného návratu k Nerudovi v Povídce malostranské (1981). Od poloviny 80. let se jeho tvorba omezila na příležitostnou režii televizních inscenací a dokumentárních snímků, nových úspěchů však dosáhl v divadle, především jako hostující režisér v Helsinkách, kde vytvořil uznávanou inscenaci hry Arthura Millera Čarodějky ze Salemu. I v pokročilém věku ze svého morálně neústupného hlediska neúprosně komentoval dění v kinematografii i ve společnosti, nicméně k odrazu svých názorů na filmovém plátně bohužel již příležitost nezískal.
Vysílání: 25.6., 20.20 hod., ČT art

18.6.2018 12:06:55 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 38 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Paní Bovaryová  (PP)

Články v rubrice - Z éteru

České filmy 39. týden

Milan Šteindler (Roznese tě na kopytech)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M ...celý článek


Životy slavných - Joan Crawfordová

Drahá maminko
Faye Dunawayová jako hollywooská hvězda Joan Crawfordová v americkém životopisném filmu (1981 ...celý článek


Ladislav Fuks pohledem Vladimíra Drhy

Ladislav Fuks

Ladislav Fuks pohledem Vladimíra Drhy
Portrét jednoho z nejoriginálnějších českých prozaiků, který by se v ...celý článek


Příběh paladia

Příběh paladia

Příběh paládia
Jak jsme získali, ztráceli a opět nalézali jednu z nejcennějších kulturních památek, která j ...celý článek


Stopy fakta: Smrt Malého prince

Smrt Malého prince

Stopy, fakta, tajemství: Smrt Malého prince
Jaký byl poslední let spisovatele Antoine de Saint-Exupéryho? R ...celý článek


Velikáni filmu... Johnny Depp

Johnny Depp (Rumový deník)

Cry-Baby
Spořádaná dívka z dobré rodiny se zamiluje do ostrého hocha v podání Johnnyho Deppa. Americký muzi ...celý článek


Jan Schmid a Jan Lukeš (Třistatřicettři)

Třistatřicettři

Třistatřicettři
Jak se naše stoletá minulost otiskuje do našich duší? Moderátoři Jan Lukeš a Jan Schmid o t ...celý článek


Dokument Celník Rousseau

Dokument Celník Rousseau

Celník Rousseau
Portrét samouka, kterého obdivovali velikáni moderního umění. Francouzský dokument. Ateliér ...celý článek


Marlon Brando – herec ze stanice Touha

Marlon Brando

Marlon Brando – herec ze stanice Touha
Portrét legendárního amerického herce. Francouzský dokument. M ...celý článek


Kino art: Gabin a Cruzová

Příběh mého syna

Nesahejte na prachy
Měla to být poslední akce před odchodem z podsvětí. Jean Gabin volí mezi přátelstvím a ...celý článek


Výtvarné tipy 39. týden

Zašlapané projekty: Osud restaurátora Makeše

Zašlapané projekty: Osud restaurátora Makeše
Husákův režim vypudil věhlasného odborníka až do komnat králov ...celý článek


GEN – Helena Třeštíková

Helena Třeštíková

Helena Třeštíková
Filmová dokumentaristka, jejíž jméno je spojeno s metodou časosběrného dokumentu. Režie J ...celý článek


Most mezi kýčem a mystikou

Most mezi kýčem a mystikou

Most mezi kýčem a mystikou
Karlův most náleží k nejvýznamnějším architektonickým odkazům panovnické éry řím ...celý článek


Průvan - Film a poezie

Průvan
Dnes na téma Film a poezie. Filmový magazín s rozhovory a ukázkami tvorby studentů filmových škol a ...celý článek


Filmové tipy 39. týden

Jake Gyllenhaal (Slídil)

Nakládačka
Paul Newman v roli trenéra hokejového mužstva z nižší zámořské soutěže, které se prosadí svou br ...celý článek


Literární adaptace na obrazovce

Páni kluci

Páni kluci
Uličnické příhody Tomáše, Huberta a Jožky v českém filmu plném humoru a pohody na motivy románu ...celý článek



Časopis 38 - sekce

DIVADLO

DRAK, kterého netřeba se bát 3

Divadlo DRAK

DRAK, kterého netřeba se bát (3/7)
Příběh legendárního divadla pro publikum od dvou do sta let. Herec a lou celý článek

další články...