Boris Giltburg se zaměří na Chopina

autor: Zdroj: Pořadatel koncertu
zvětšit obrázekVe Dvořákově síni Rudolfina se v rámci cyklu Světová klavírní tvorba FOK v sobotu 11. ledna 2024 představí klavírista Boris Giltburg. Program jeho recitálu sestává z děl „básníka klavíru“ Fryderyka Chopina. „Chopin měl úctyhodné porozumění nejjemnějším lidským emocím a vyvinul magický způsob, jak syrové emoce převést do not. V jeho hudbě je strhující bezprostřednost a smysl pro empatii, což spolu s čirou krásou jeho melodií a brilantností jeho klavírního psaní vytváří poutavý poslech,“ říká Boris Giltburg o Chopinovi. „Snažil jsem se vybrat z jeho děl ta, která se doplňují i kontrastují, a doufám, že bohatost Chopinovy inspirace a velká rozmanitost nálad a barev vytvoří vyvážený program, přestože pochází z pera jediného skladatele,“ dodává.
„Srdeční rytmus se zrychluje očekáváním a vzrušením. A zase zpomaluje, když dojde na vzpomínky a představy.“ To je autentický zážitek posluchače z nedávno publikované Giltburgovy nahrávky Chopinovy Balady č. 4, kterou zahraje i na svém pražském recitálu.
Boris Giltburg je po celém světě chválen jako hluboce citlivý, bystrý a působivý člověk, přesvědčivý interpret. Kritici chválili jeho „zpěvnost, rozmanitost doteků a širokou dynamickou paletu schopná velkých návalů energie“ (Washington Post), stejně jako jeho vášnivý, narativní přístup k výkonu. Jméno Borise Giltburga bylo dlouhou dobu spojováno s prvenstvím v interpretaci Rachmaninova. V posledních letech se však hluboce ponořil děl dalších významných skladatelů, například Maurice Ravela, anebo právě Fryderyka Chopina, jehož skladby zahrál na třech recitálech v britské Wigmore Hall.
Typický zvuk a barevnost Chopinova klavírního díla spočívá v harmonické složce, v užití disonancí, v nezvyklých modulacích, jimiž povzbudil k odvážným kombinacím skladatele příštích generací. Zádumčivost a melancholie Chopinových harmonií a vědomí dlouholetého zápasu s těžkou chorobou vytvořily obraz umělce podléhajícího sentimentu až sebelítosti, v očích antiromanticky smýšlející doby se stal dekadentem. Stravoval jej však také výbušný temperament, a když se mu zdravotně dařilo lépe, sršel energií. Především v souvislosti s Chopinem se objevil pojem „hudební poetika“ právem mu bylo přiděleno přízvisko „básník klavíru“.
TIP!
Časopis 06 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Koncert věnovaný Čechovi vězněnému totalitním režimem

Setkání s umělci před koncertem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK přesahovalo hudbu. Venezuelská klavíri ...celý článek
BCO zve na koncert GASTRO

Může hudba chutnat jako skvělá večeře? Brno Contemporary Orchestra (BCO) přichází s koncertem GASTRO, který uk ...celý článek
Martin Helmchen zahraje Měsíční svit od Beethovena

Německý klavírista Martin Helmchen předvede své umění 15. února 20025 na recitálu v Rudolfinu v rámci cyklu Sv ...celý článek
Časopis 06 - sekce
DIVADLO
Bláznivý chaos v hotelu Plaza: Nepruď, a pojď!

U vchodu do Divadla bez zábradlí čekalo premiérové publikum překvapení – saxofonista dotvářel hudební ku celý článek
HUDBA
Dvojportrét Martha a Tena

Martha a Tena – Dál od slunce
Dvojportrét zpěvaček s řeckými kořeny, Marthy a Teny Elefteriadu. Režie celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 6. týden

V zámku a podzámčí
Jana Brejchová a Martin Růžek v televizním filmu o lidském porozumění a lásce. Podle pov celý článek