Umění na papíře Tomáše Vainera
autor: archiv
První výstavou v r. 2008 nově zahájeného cyklu Umění na papíře v prostoru kavárny Lucerna ve stejnojmenném paláci je výstava mladého fotografa Tomáše Vainera (1968).
Podobně jako mnoho jiných i těch slavných fotografů se Vainer k fotografii dostával složitými cestami. Začínal ve fotokroužku, potom spolupracoval s fotoklubem v Kralupech. Jak sám nyní říká, to vůbec nebylo důležité období, protože tehdy jeho fotografii chybělo to základní: smysl a cesta k vlastnímu námětu.
Stačil se vyučit rybářem, pracoval v několika velmi rozdílných zaměstnáních až zakotvil pražském Centru FotoŠkoda, kde se zabývá fototechnikou. Záliba v černobílé fotografii i láska k dokonalé fotografické technice jsou jedním z předpokladů Vainerovy tvorby – ale důležitým bodem v jeho hledání vlastní cesty bylo v roce 1996 náhodné setkání. Při toulkách po Slovensku se dostal až k zapadlé vesničce Muráni a nad ní v lesích a horách objevil Hřebčín Velká Lúka. A síla zažitku byla taková, že bylo rozhodnuto - koně se staly téměř jediným námětem Vainerovy fotografické tvorby. V Čechách je podobnou základnou pro Vainera malý hřebčín v Ostřetíně na Toužimsku, kde našel prostředí dobrých lidí, krásné krajiny a koní. Za koňmi ale cestuje nejen na Muráňskou planinu, ale také do Rumunska a Polska. Uspořádal už několik výstav, zajímavé byly výstavy přímo ve Hřebčíně v Ostřetíně. Výstava v Lucerně je první velkou prezentací Vainerovy tvorby v Praze.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek