zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dadaistickétendence ve filmu

Dada ve filmu

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Sturm – výtvarné umění na výtvarném plátně, seriál komponovaných pořadů Martina Jirouška na téma vztah výtvarného umění a kinematografie. Další setkání se uskuteční 21. října 2009 od 16:00 h v knihovně Galerii výtvarného umění Ostrava.

NÁVRAT K ROZUMU (1923), EMAK BAKIA (1926), ODPOLEDNÍ STRAŠIDLO (1928), filmy Hanse Richtera, Mana Raye, Marcela Duchampa a dalších avantgardních tvůrců můžeme považovat za opožděné dadaistické projevy na stříbrném plátně. Na druhou stranu existuje celá řada snímků založených na bezprostřednosti vyjádření a hravosti, které svědčí o nadhledu a potřebě uvádět dadaistický program hry a náhody do chodu v kinematografii grotesek, satir a podobenství.

Programová náhoda se stává základem poetiky Charlese Chaplina nebo Harolda Lloyda, anarchistická záliba v destrukční činnosti celkově vévodí němé grotesce. Pokusíme se objevit souznění mezi nezávazným dadaistickým programem a přísnými pravidly filmové produkce.

Abel Gance srovnává film s hieroglyfy: „Tím jsme však, díky nanejvýš pozoruhodnému návratu do minulosti, opět dorazili na smyslovou úroveň Egypťanů… Obrazová řeč dosud nedozrála, protože jí náš zrak ještě nedorostl. Neexistuje ještě sdostatek pozornosti a pravé služby všemu, co se v ní vyslovuje."

18.10.2009 23:10:24 Redakce | rubrika - Filmová scéna