Dadaistickétendence ve filmu
autor: archiv
zvětšit obrázekSturm – výtvarné umění na výtvarném plátně, seriál komponovaných pořadů Martina Jirouška na téma vztah výtvarného umění a kinematografie. Další setkání se uskuteční 21. října 2009 od 16:00 h v knihovně Galerii výtvarného umění Ostrava.
NÁVRAT K ROZUMU (1923), EMAK BAKIA (1926), ODPOLEDNÍ STRAŠIDLO (1928), filmy Hanse Richtera, Mana Raye, Marcela Duchampa a dalších avantgardních tvůrců můžeme považovat za opožděné dadaistické projevy na stříbrném plátně. Na druhou stranu existuje celá řada snímků založených na bezprostřednosti vyjádření a hravosti, které svědčí o nadhledu a potřebě uvádět dadaistický program hry a náhody do chodu v kinematografii grotesek, satir a podobenství.
Programová náhoda se stává základem poetiky Charlese Chaplina nebo Harolda Lloyda, anarchistická záliba v destrukční činnosti celkově vévodí němé grotesce. Pokusíme se objevit souznění mezi nezávazným dadaistickým programem a přísnými pravidly filmové produkce.
Abel Gance srovnává film s hieroglyfy: „Tím jsme však, díky nanejvýš pozoruhodnému návratu do minulosti, opět dorazili na smyslovou úroveň Egypťanů… Obrazová řeč dosud nedozrála, protože jí náš zrak ještě nedorostl. Neexistuje ještě sdostatek pozornosti a pravé služby všemu, co se v ní vyslovuje."
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn celý článek
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek