zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Výstava k 100. výročí založení Pražského pěveckého sboru Smetana

Pražský pěvecký sbor Smetana

autor: archiv   

zvětšit obrázek

V Muzeu Bedřicha Smetany je k vidění výstava k 100. výročí založení Pražského pěveckého sboru Smetana, potrvá do 31. prosince 2009. Tento amatérský mužský sbor se v minulosti těšil vysoké umělecké i společenské prestiži: vystupoval například při pohřbech T. G. Masaryka a Josefa Suka, při slavnostním otevření Muzea B. Smetany v r. 1936, účinkoval po boku umělců jako byli Václav Talich či Zdeněk Otava, v premiérách uváděl díla J. B. Foerstra a řady dalších českých skladatelů, reprezentoval naši republiku řadou koncertních cest do zahraničí. Díky obsáhlému archívu sboru je jeho stoletá činnost bohatě zdokumentována fotografiemi, programy a plakáty, novinovými výstřižky, ale také řadou vyznamenání a trofejí. Tak mohla vzniknout v malém prostoru poměrně obsáhlá výstava, přibližující činnost sboru pod vedením jednotlivých sbormistrovských osobností. Zachycuje sbor při oficiálních, ale i při neformálních příležitostech, aby bylo zřejmé, že jde nejen o stoletou uměleckou práci, ale také o společnou radost.

Programy a plakáty koncertů, fotografie ve fracích na pódiu i v teplácích při sportu na letních soustředěních, kroniky, trofeje jako památky na četné umělecké úspěchy, ukázky not věnovaných řadou významných českých skladatelů přímo sboru.

Počátky sboru sahají do roku 1909, kdy byl při Občanské besedě na pražském Smíchově ustaven pěvecký kroužek s názvem Pěvecká šestnáctka, jehož sbormistrem se po několika měsících stal Rudolf Černý (1876–1949). Podle vzoru Pěveckého sdružení moravských učitelů směřoval sbor od počátku ke koncertnímu typu sborového zpěvu. Jedním z prvních kroků sbormistra bylo přejmenování sboru na Smíchovské pěvecké sdružení Šestnáctka. Brzy se dostavil i první významný umělecký úspěch, kterým bylo vítězství na pěveckých zápasech v Plzni v roce 1912. K obnovení činnosti došlo hned na podzim roku 1918, a to pod novým názvem Pěvecký sbor Smetana, který byl zanedlouho nato upraven do definitivní podoby Pražský pěvecký sbor Smetana. V meziválečném období se orientoval především na českou sborovou literaturu, kmenový repertoár představovala díla Smetany, Křížkovského, Foerstera a Nováka.
V roce 1926 z důvodu vážného zranění R. Černého nastoupil do čela sboru profesor konzervatoře a první sbormistr Pěveckého sdružení pražských učitelů František Spilka (1877–1960). Repertoár sboru rozšířil o dramatická díla soudobých autorů, např. V. B. Aima, E. Axmana či B. Vomáčky, prováděl také díla slovenských skladatelů, a především četné úpravy lidových písní. V roce 1934 se pod jeho vedením uskutečnil největší z mnoha předválečných zahraničních zájezdů, který směřoval do Jugoslávie, Řecka a Turecka. Znamenal nejen vyvrcholení mezinárodních aktivit, ale bohužel i jejich přerušení na dlouhá desetiletí.
Po vážně nemocném F. Spilkovi se vedení sboru ujal v roce 1939 Oldřich Hilmera (1891–1948). Také on měl bohaté předchozí sbormistrovské zkušenosti, především u sboru Křížkovský. Jeho hlavní zásluhou bylo, že zdárně provedl těleso těžkým obdobím okupace, kdy zkoušková a koncertní činnost neutichla, ba naopak, mnohé koncerty se tehdy stávaly národní demonstrací. Dramaturgicky byl zcela pochopitelně kladen důraz opět na českou tvorbu a lidové písně.
Když Hilmera v roce 1948 zemřel, nastoupil na jeho místo prof. Josef Plavec (1905–1979), hudební vědec, pedagog, umělec, hudebník širokých zájmů. Počátkem 50. let zasáhly nové společenské poměry i do organizační struktury amatérského sborového zpěvu. Byla zrušena ústřední sborová organizace Pěvecká obec československá, pěvecké spolky ztratily možnost samostatné právní existence a byly nuceny získat organizační základnu při státních podnicích, odborových či mládežnických organizacích. Pro sbory přinesla tato změna na jedné straně ideologický dohled, na druhé straně ale do značné míry jistotu finančního zabezpečení. PPS Smetana našel tehdy zřizovatele v Závodním klubu ROH Státní banky československé. Pro pracovní zaneprázdnění prof. Plavce se v roce 1954 postavil do čela sboru méně zkušený a méně známý Zdeněk Kostka (1920), klavírista, člen Pěveckého sboru Čs. rozhlasu. Za jeho éry dosáhl sbor největší členské základy, která se rozrostla až na dnes těžko uvěřitelných 92 pěvců. Kostka také významně rozšířil repertoár nejen o soudobé novinky, ale orientoval se také k tvorbě starých mistrů.
V roce 1959 z důvodů rostoucích neshod s vedením sboru i jeho členstvem Kostka odstoupil a na jeho místo nastoupil, poprvé v dějinách sboru na základě konkurzu, profesor konzervatoře Vladimír Doležal (1925–2005), který získal předchozí sborové zkušenosti především jako korepetitor Pěveckého sboru Čs. rozhlasu. Ve funkci setrval rekordních 32 let a přivedl ke sboru mj. jako hlasovou poradkyni pěveckou pedagožku prof. Jarmilu Vrchotovou-Pátovou. Díky jeho kontaktům v rozhlase a na konzervatoři mohl sbor rozšířit svůj repertoár o smíšené sborové party významných kantátových děl. Doležal se systematicky věnoval i renesanční polyfonii a tvorbě soudobých skladatelů (P. Eben, V. Felix, Z. Lukáš, F. Šauer, J. Snížková aj.). Některá díla byla sboru věnována, největší popularitu z nich získal Lukášův cyklus Jaro se otvírá(1975) pro mužský sbor s doprovodem houslí. V roce 1967 Smetanovci vycestovali po 33leté přestávce do zahraničí a v průběhu dalších let navštívili řadu zemí, a to i za železnou oponou.
V roce 1992 se stal Doležalovým nástupcem Michael Keprt (1972), tehdy student dirigování a skladby na AMU. Nové společenské podmínky znamenaly počátkem 90. let pro pěvecké sbory zásadní změnu – mohly se sice opět stát samostatnými právními subjekty, ovšem za cenu ztráty finanční podpory ze strany bývalých zřizovatelů. Speciálně mužské sbory byly nejvíce postiženy i velkým úbytkem členů. Za těchto podmínek uskutečnil Smetana v roce 1996 historicky první zájezd do USA. Zúčastnilo se jej i několik členů PSPU, jehož sbormistrem byl M. Keprt současně od r. 1994. Při této příležitosti vznikla myšlenka spojit zbývající členstvo tří pražských mužských sborů, PPS Smetana, PSPU a PS Typografia, do jednoho tělesa. Od té doby pracují tyto sbory pod společným názvem Pražské mužské sbory. V jejich vedení se vystřídalo několik sbormistrů, mj. Stanislav Pěšička či student sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK Solon Kladas. Od roku 2006 je vede ukrajinská sbormistryně Valentina Shuklina, studentka AMU. (S použitím materiálu Hudební rozhledy 06/ 2009 - Pražský pěvecký sbor Smetana oslavil stoleté jubileum, Alena Borková)

6.7.2009 19:07:54 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 18. týden

Vita a Virginia

Tajemství života KHM
Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek

další články...