zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krásná, svůdná Salome

Z inscenace opery Salome (Divadlo J.K. Tyla Plzeň)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Plzeňská Salome patří k projektům, které se vymykají z běžné operní produkce našich operních domů. Koncízním, soudobým jevištním tvarem i profesionalitou jevištního i hudebního provedení.

Scénograf Ján Zavarský umí stvořit magický, výtvarně působivý, symbolický prostor: tentokráte ho složil ze schůdků pokrytých pískem, v pozadí postavil stěnu zakrývající prudkou šikmu k levému portálu a ve stěně vyřízl obdélníkový průhled na měsíc putující po obloze – chvíli nenápadný, chvíli hrozivě veliký, jako by měl zahltit celé jeviště, halucinogenně nasvěcované sytou tyrkysovou, fialovou, rudou, modrou, růžovou… Bizarní svět pro bizarní figurky: krále Heroda v dlouhém lesklém červeném županu – plášti, kolem krku boa, na hlavě vavřínový věnec. Královnu Herodias na invalidním vozíku, oblečenou do fialových minišatů, na nohou síťované punčochy, na hlavě zrzavá kudrnatá paruka. Má svou dvojnici – liliputánku, stejně oblečenou, stejně nalíčenou.

Režisér Martin Otava obklopil Salome zrůdičkami a tvrďáky v červených lesklých oblecích či černých bundičkách. A představil ji tak také jako oběť, ne chladnou ukrutnici – ostatně sama hudba Richarda Strausse k takovému výkladu vede. Salome německé sopranistky Katji Christine Beer je ze všeho nejvíce velmi krásná žena. Její tanec sedmi závojů je vrcholným momentem večera: jak svůdně pluje po jevišti a provokuje krále, odhaluje dlouhé štíhlé nohy, až po vítěznou pózu s odhalenými ňadry. Parádní číslo, možná působivější nežli závěrečný monolog – Katja Beer totiž zvládá vypjatý part Salome technicky obdivuhodně, leč výrazově tato role nabízí větší možnosti. Podobně Martin Bárta zpívá Jochanaana technicky výborně, leč spíše jednostrunně – zvláště ve srovnání s expresivním, působivým projevem Václava Málka (Herodes). Ivan Pařík dává výbušným, dynamicky vrstevnatým, leč trochu zatěžkaným hudebním nastudováním vyznít zvláště dramatickým pasážím. Orchestr hrál pod vedením Jiřího Štrunce na jedné z repríz precizně – vskutku jde po všech stránkách o velmi profesionální záležitost.

Plzeň, Divadlo J. K. Tyla – Richard Strauss: Salome. Hudební nastudování Ivan Pařík, dirigent Jiří Štrunc, režie Martin Otava, scéna Ján Zavarský, choreografie Dana Gregorová, kostýmy Dana Svobodová, dramaturgie Zbyněk Brabec. Premiéra 28. 3. 2009 ve Velkém divadle, psáno z reprízy 21. 4. 2009. Zdroj Hudební rozhledy 06/09 - Lenka Šaldová

15.6.2009 01:06:01 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato celý článek

další články...

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek

další články...