zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Michal Mašek natočil Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 5

Michal Mašek - obal CD

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Úvodní portrét kompaktního disku, který podpořila společnost Lafarge cement, a. s., činná od roku 2001, je jednoznačný. Klavírista Michal Mašek, moderní, dynamický mladý muž na titulní straně CD v uvolněném postoji, myšlenkami spíše spjatý s hudbou, která teprve zazní – neboť pohled interpreta se zdá být zdánlivě upřený vpřed – je fotogenicky významně podpořen čistým modrým pozadím. To je ozdobeno bílým písmem informujícím o obsahu. Jen červeně a menším písmem anglicky ohlášený Císařský koncert se z informačního návěstí spíše vytrácí. Nevytratí se ovšem velmi příznivý dojem ze hry pianisty, která geniův odkaz transparentně přenáší do současnosti. Slyšíme samozřejmě moderní nástroj, který okázale a s velkolepým rozmachem nabízí Beethovenův vybroušený fonický drahokam posluchači. Designer obalu, Michal Novák, rafinovaně zjevuje Mistrův známý romantický portrét až na zadní straně obalu, jakoby byl srozuměn s tím, že k interpretaci vzdáleně náleží právě tato idealizující podobenka skladatele, ale raději ji ještě ukryje do bledšího odstínu. Michal Mašek natočil Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur, op. 73 „Císařský“ v Teplicích – v Kulturním domě měl k dispozici klavír firmy Steinway s pořadovým číslem 57942. Nahrávací tým tvořili 16. listopadu loňského roku hudební režisér Jaroslav Krček, mistr zvuku Václav Roubal a zvukový technik Karel Soukeník. Není pochyb o tom, že úvod vladařského Koncertu musí být vznešený, zvukově bohatý a vpravdě bohatýrský – přesně tak se pod taktovkou Leoše Svárovského rozezvučí Komorní filharmonie Pardubice – v tuto chvíli nevděčná ke svému označení „komorní“ neboť portál úvodních taktů koncertu je přímo symfonický. Dirigent stvořil se svým ansámblem mocné sloupoví a meziprostor naplňuje vlnící se úchvatně brilantní proměnlivá kadence klavíru sahající od úpatí do výšin omezených jen časem, v němž zaznívá. Jásavá orchestrální hudba, ztlumená do lidských rozměrů, přesvědčivě podává vše, co Mistr ve svém rukopisu přivedl k dokonalosti, včetně vize budoucího filharmonického zvuku a moderního sólového nástroje. Pianista Michal Mašek, žák profesora Emila Leichnera, obdařený prestižní cenou Classic 98 v kategorii Talent roku za znamenité nastudování a nahrávku Bachova koncertu d moll s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Jiřím Bělohlávkem, proslul provedením Bachových Goldbergovských variací. V roce 2008, kdy natočil Beethovenův Císařský koncert, dílo s nímž absolvoval Akademii múzických umění v Praze, zahajuje po spolupráci s Josefem Sukem koncertování s houslistou Ivanem Ženatým a violistkou Jitkou Hosprovou, s níž zakládá komorní DuoMorpheus.

Volná věta Koncertu č. 5 Adagio un poco mosso je vrchovatě zaplněna majestátní, důstojně vznešenou hudbou jemně znějícího ansámblu a mile oblého tónu sólového nástroje, který prostě klidně a bez sentimentálního zabarvení prochází klavírními polohami – v hloubkách a ve střední poloze důvěrně promlouvající k srdci posluchače a ve výškách pregnantní, nosný až zvonivě perlivý. Úchvatně dynamická a výrazová je symbióza osamělého poutníka sólovými kadencemi v ukázněných, klasicky vyvážených frázích s jemným, pozorně do průběhu dění vstupujícím ansámblovým zvukem. A třebaže pomalá věta Beethovenova 5. klavírního koncertu neoslňuje ani neuchvacuje, přesto je dojemná a působí jako oáza – velkolepost je přenechána oběma krajním větám. Do závěrečného Ronda přechází takřka jako vánek, který je stržen do bujného rytmického veselí, jemuž propůjčí veškerou svou tlumenou energii. Bezprostředně a s vervou přejímá a naplňuje pravidelně pulzující rytmus procházející větou, jakoby předepsanými klavírními akordy a spolurealizovaný orchestrálními prostředky s působivými akcenty smyčců či údery tympánů. Z krásného finále vyvěrá radostně povznášející nálada, jež rostla větu od věty v běhu celého koncertu.

Beethovenův Pátý klavírní koncert je na kompaktním disku společnosti Lafarge cement, a. s., realizovaný společností ArcoDiva, doplněn dalším Beethovenovým dílem, Sonátou pro klavír č. 24 fis moll, op. 78 zvanou Pro Terezu. Ta byla nahrána v blíže neurčeném termínu roku 1999 ve Dvořákově síni Rudolfina na klavír firmy Bösendorfer. Realizační tým tvořili hudební režisér Milan Puklický a za technické podpory Jiřího Hesouna mistr zvuku Erich Kunze. Dvouvěté dílo je vkusným dovětkem kompaktního disku, jehož buklet je sice v porovnání s velkolepostí klavírního koncertu Beethovenova poněkud prostší, nicméně poutavý díky fotografiím sólisty a dirigenta a zejména autorskému textu Jiřího Štilce.

ARCODIVA UP 0109-2 131
Ludwig van Beethoven: Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es Dur, op. 73 (č. 1–3), Sonáta pro klavír č. 24 Fis dur, op. 78 „Pro Terezu“ (č. 4–5). Michal Mašek – klavír, Komorní filharmonie Pardubice, dirigent Leoš Svárovský. Nahráno v sále Kulturního domu v Teplicích 16. 11. 2008 (č. 1-3) na klavír Steinway No. 579428 a ve Dvořákově síni Rudolfina v roce 1999 na klavír značky Bösendorfer, hudební režie Jaroslav Krček (č. 1–3) a Milan Puklický (č. 4–5), zvuková režie Václav Roubal a Karel Soukeník (č. 1–3), Erich Kunze a Jiří Hesoun (č. 4–5). Celkový čas 44:59
Zdroj Hudební Rozhledy 04/ 2009 - Rafael Brom.

27.4.2009 22:04:52 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Hráči v Městském divadle Mladá Boleslav

Hráči

V mladoboleslavském divadle soubor propadl hazardu. Netřeba se bát, naštěstí jen v rámci chystané nové inscena celý článek

další články...

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...