Rudé růže a Barroco
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekInscenace Rudé růže a Rudé růže a Barroco přivezli v neděli do pražského Národního divadla brněnští umělci. Baletní soubor brněnského Národního divadla se neobává častěji zařazovat do svého repertoáru současnou světovou tvorbu a pro pražské představení zvolil Balet 21. století (premiéra v únoru 2009), tři choreografie tří autorů, dokládající různost uměleckých východisek, propojené náhodně (?) společnou rekvizitou – rudými růžemi.
D.M.J. 1953 -1977 – iniciály hudebních skladatelů Dvořáka, Martinů a Janáčka, jejichž hudba zde zaznívá a zároveň iniciály a životní data mladé dívky na náhrobním kameni, který se symbolicky v různých podobách objevuje ve všech třech částech skladby šéfa a choreografa baletu ND Petra Zuzky, který ji vytvořil v roce 2004 pro brněnský soubor. Pražští diváci ji již znají z repertoáru ND v Praze, novinkou pro ně byl klavír na scéně, vypuštěný z pražské inscenace – sólo Daša Briškárová.
Klasická hudba – tentokrát ve skladbách J.S. Bacha - byla podtextem pro choreografii Jaceka Przybylowicze Barocco, vytvořenou pro mezinárodní festival Biennale de la Danse v Lyonu 2004. Jacek Przybylowicz působil delší dobu jako sólista v zahraničí - od roku 1994 tančil v Kibbutz Contemporary Dance Company v Izraeli, v jednom z nejproslulejších těles současného tance, kde jej ovlivnila především choreografická práce Ramiho Beéra. V nedávné době se vrátil do Polska a začal spolupracovat s baletem Polského tanečního divadla v Poznani. Stvořil rovněž tři balety pro baletní soubor Velkého divadla Národního divadla ve Varšavě, kde započala jeho umělecká kariéra – Několik krátkých sekvencí (2005), Alpha Kryonia Xe (2006) a Szymanowského 3. symfonii Píseň noci (2006).
Barroco znamená v portugalštině perlu nepravidelného tvaru, baroco v italštině a francouzštině 16. století překroucenou myšlenku nebo deformovaný způsob myšlení, v 2. polovině 18. století všechno výstřední, bizardní, směšné co zanedbává zákony proporce, všeobecně pak protiklad klasických hodnot. Takto lze vnímat i pohyb, který se vzdaluje od klasických norem, který se vymyká omezenému řádu lidského těla. Dramatické napětí a protikladnost, „zdeformovaná „ elegantní gesta jakoby z barokního tance, pomalu se vlnící křivky, narýsované oblouky a spirály se náhle hroutí, lámou, vybuchují v pohybovou explozi. Dvojice žen, dvojice mužů, žena a muž, skupina z níž vyrážejí tanečníci - tóny jsou přímo materializací Bachovy hudby. Kontrast světla a stínu, světla – nejprve dekorace na ploše scény- svítí pak z horní rampy a zdůrazňují/tlumí obrysy pohybu. Hudební vstupy Josefa Klíče na violoncello, který se zjevuje z různých stran, oddělují jednotlivé sekvence a odlehčují tuto barokní podívanou, která nezapře kyliánovské prsty.
Mario Schröder bývalý sólista Opery v Lipsku, v letech 1999 – 2000 ředitel Würzburgského baletu, dnes šéf tanečního souboru Divadla v Kielu, se zabývá převážně současnými tématy. Mezi jeho choreografiemi se objevuje např. taneční biografie Charlie Chaplina, Zámek podle F. Kafky, Ještěrčí král - Jim Morrison (2001 Würzburg), West side story , ale i balet Jeremiáš, na němž spolupracoval s Petrem Ebenem. Sám přiznává jako své inspirační zdroje filmy Andreje Taťkovského, jeho zacházení s časem a prostorem a také poezii. Jahodová ústa - báseň Paula Zecha podle balady Francoise Villona je v titulu třetí části večera „Okamžik pro jahodová ústa“ a verše z této básně v českém překladu zaznívají v jejím průběhu. Velmi dynamická skladba, kterou uvádí žena v červeném – příběhy po ní toužících mužů, dramatického vztahu dvojice, rituálu mytí žen na exotické rytmy, prostřídané ekvilibristickými mužskými sóly, se přelamují bez označení jeden v druhý, porušují běžné vnímání času. Pestré režijní nápady – záplavy vody a vizuálních efektů zahlcují scénu a místy až odvádějí pozornost od samotného pohybu.
Zatímco v Zuskově skladbě s neoklasickými prvky mohli pražští diváci ocenit výkony sólistů Jany Přibylové a Marka Svobodníka a celkově i jakéhosi ducha neotřelosti, vyžadovala interpretace dvou dalších skladeb větší preciznost a disciplínu, které se občas nedostávalo a docházelo k jisté nevyváženosti mezi vynikajícím podáním některých sólistů - Petra Kondlera, Takeru Shimizu, Kateřiny Nováčkové, Veroniky Oleschakové, Markéty Habalové a ostatních tanečníků. Přes tuto skutečnost je třeba vyzdvihnout, že brněnský soubor zprostředkoval pražskému obecenstvu náhled do choreografického hrnce našich sousedů a že si diváci mohli z Národního divadla odnést zážitek, kterého jim tak často nebývá dopřáno.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Hudební tipy 18. týden
Ikony Kamila Střihavky
Český rockový bubeník Miloš Meier hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek