Český ples v Bruselu
autor: archiv
zvětšit obrázekZcela netradiční společensko-kulturní událostí Česká republika oficiálně prezentovala počátek svého předsednictví v Radě EU přímo v Bruselu v pátek 30. ledna 2009. Koncept a scénář akce počínaje výběrem atraktivních a netradičních prostor v Bruselu a konče kompletní realizací uměleckého programu měla na starosti Yvona Kreuzmannová, která se nedávno vrátila do vedení Tance Praha o.s..
Moderování večera se ujali Marek Vašut a Chantal Poullain, nad češtinou tudíž vévodila angličtina a libozvučná francouzština. Celý ples probíhal v naprosté symbióze tradice s inovací, klasiky s modernou. Netradiční charakter měla už úvodní vernisáž expozice Ministerstva průmyslu a obchodu prezentující úspěšné firmy ze všech krajů ČR, které dokáží propojit tradici s moderní technologií a kvalitním designem. Roztančily ji v barvách loga českého předsednictví studentky a absolventky taneční katedry HAMU v choreografii Moniky Rebcové a kostýmech Liběny Rochové. V obrovských prostorách auto-muzea k tomu zněly vokály Yellow Sisters.
Český národní symfonický orchestr zahrál na oficiální zahájení akce tři mistrovská díla Antonína Dvořáka, Karneval a Slovanské tance č.10 a 15, pod taktovkou Libora Peška. Během slavnostní večeře si mohli hosté vychutnat um vybraných párů taneční školy Astra Praha. Po standardních valčících a polce nechyběly latinsko-americké rytmy, a to v profesionálním podání nejúspěšnějšího páru České republiky v kategorii do 21 let, sourozenců Martiny a Tomáše Markových.
Vrcholné umělecké výkony byly naplánovány na 22 hodinu. Nejdříve vystoupil fenomenální houslista Pavel Šporcl za doprovodu ČNSO s dirigentem Janem Kučerou. Následovala ukázka z dokumentu České televize o Darie Klimentové a návazně tato primabalerína Anglického národního baletu zatančila variaci Aurory z Čajkovského Spící krasavice, nad níž se tajil dech. Hosté ji nadšenými ovacemi vyvolali zpět.
Hudební dramaturgii večera výtečně vyvažoval Emil Viklický, nejprve v souhře s cimbálem a vokálem Zuzany Lapčíkové, později se svým jazz triem. První vyzvání k tanci zahájil osobně premiér Mirek Topolánek s velvyslankyní ČR při EU Milenou Vicenovou. Parket se spontánně zaplnil, a to i na swingové hity 30. let Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers. V uvolněné atmosféře přenechal Havelka scénu jiným jen na chvíli, a to na půlnoční překvapení.
Úryvek ze slavného Formanova filmu Hoří, má panenko připomněl atmosféru vesnických bálů a v inspiraci tombolou 60. let nastala i v sále Autoworldu naprostá tma. Nikoli však kvůli mizející tombole, ale pro laserově-taneční show skupiny TOW. Po ostrém „řezání laserů“, za nímž jsou hodiny práce trojice Vladimír 518, Jiří Málek a David Vrbík, choreografka Petra Hauerová zcela ohromila přítomné diváky svým pohybem v laserových paprscích, které složitě a efektně vykreslovaly její prostor.
TIP!
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Cena Evalda Schorma zná své finalisty
Cenu Evalda Schorma uděluje agentura DILIA každoročně studentům divadelních škol za původní hru, dramatizaci n celý článek
HUDBA
Lucie Bílá a její pocta Petru Hapkovi
Nový videoklip k písni Hvězdy jsou jak bonbónky dává vzpomenout na fenomenální práci dua Petra Hapky a Michala celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Šenkýř a Kremr: 100+24 brněnských kuriozit
Tušíte, že opona původně určená pro pražské Národní divadlo je srolovaná v Brně? Že nad hlavami Brňanů lze vid celý článek