zvláštní poděkování
Quantcom.cz

B. Martinů: Tři fragmenty z opery Juliette

Dirigent Sir Charles Mackerras

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Vydavatelství Supraphon Music natáčel live záznam z koncertů 11. a 12. 1prosince 2008 ze slavnostního zahájení celosvětového projektu Martinů revisited, který má připomenout 50. výročí úmrtí skladatele (2009) a 120. výročí narození skladatele (2010). Live snímek bude na CD doplněn o nahrávku Suity ze stejné opery (arr. Zbyněk Vostřák) a jeho vydání je plánováno na květen 2009. Účinkují - Česká filharmonie, dirigent Sir Charles Mackerras; sólisté Magdaléna Kožená (Juliette) a Steve Davislim (Michel), další zpívané role: Michèle Lagrange, Nicolas Testé, Frédéric Goncalvès.

Magdalena Kožená byla pro tuto nahrávku vyvázána z exkluzivity u Deutsche Grammophon. Ze strany Sira Charlese Mackerrase, který se významně zasloužil o prezentaci české hudby (Dvořáka, Martinů a Janáčka především) v zahraničí, lze hovořit jako o rozloučení s Českou filharmonií – sám jej plánuje jako svůj poslední koncert s tímto orchestrem na rozloučenou.

Tři fragmenty z opery Julietta aneb Snář představují naprostou výjimku v tvorbě Bohuslava Martinů (1890-1959). Nikdy dříve ani potom nevyhotovil žádný obdobný vokálně instrumentální průřez z žádného ze svých mnoha jevištních děl (několik čistě orchestrálních suit nepočítáme). Možným předobrazem mu přitom byly „Drei Bruchstücke aus Wozzeck“ op.7 pro soprán a orchestr (1924) Albana Berga. Tři fragmenty jsou tedy dalším z mnoha dokladů o míře závažnosti, kterou Martinů tomuto svému centrálnímu dílu přikládal. Opera Juliette aneb Snář vznikala v Paříži mezi 17.5.1936 a 24.1.1937. Libreto si napsal skladatel sám podle divadelní hry Georgese Neveuxe Juliette où la Clé des Songes.

Úspěšná premiéra se uskutečnila 16. března 1938 v Národním divadle v Praze za řízení Václava Talicha, v režii Jindřicha Honzla a výpravě od Františka Muziky. Vyhotovením Tří fragmentů rok po premiéře opery chtěl Martinů zajistit svému dílu větší publicitu a dostat je na další operní jeviště. Zřejmě se obával, že česky zpívaná pražská premiéra mu nezajistí dostatečnou publicitu v ostatních evropských zemích. Provedení ve francouzském rozhlase se nakonec neuskutečnilo, zřejmě z důvodu rychle se zhoršující mezinárodní politické situace a skladatelovy obavy se ukázaly být zcela oprávněné - ke druhému nastudování Julietty došlo teprve 25. ledna 1959, čili až 21 let po premiéře a jen několik měsíců před skladatelovou smrtí. Uskutečnilo se v Hesenské státní opeře ve Wiesbadenu.

Během 2. světové války se na Fragmenty zapomnělo a zřejmě na ně trochu zapomněl i sám skladatel, jak nasvědčuje okolnost, že je v roce 1947 nenabídl k vydání nakladatelství Melantrich, které tehdy připravovalo vydání partitury, provozovacího materiálu a klavírního výtahu Julietty. Autografy pak byly dlouho nezvěstné. Podle informace z katalogu Harry Halbreicha vlastnila autograf klavírního výtahu dlouho skladatelova manželka paní Charlotte Martinů. Její pozůstalost, která se nachází v Památníku Bohuslava Martinů v Poličce, už ho ale neobsahovala a nebylo známo, komu jej darovala. Nového vlastníka se podařilo najít teprve v 90. letech a následně se podařilo Nadaci B. Martinů koupit ze soukromého vlastnictví tohoto německého sběratele a někdejšího přítele paní Martinů autograf klavírních výtahů „La scéne de la forêt“ a „Finale du IIIe acte.“ („La scéne de souvenirs“ v tomto autografu není). Při přípravě prvního tištěného vydání v roce 2007 se v archívu agentury DILIA zcela neočekávaně vynořil autograf partitury Tří fragmentů, který se spolu s klavírním výtahem stal předlohou pro edici díla.

22.12.2008 11:12:08 DePe | rubrika - Zprávy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek

další články...