zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Francisco Javier na CD

Francisco Javier na CD

autor: Scena.cz   

zvětšit obrázek

Málokteré hudební vydavatelství věnuje takovou péči svým titulům, jako je tomu právě u labelu Alia Vox proslulého katalánského hudební-ka Jordiho Savalla. Dvojice Super Audio CD v působivé knize s názvem Francisco Javier (1506–1553). La Ruta de Oriente je vedle nedozírné řady „obyčejných“ CD již třetím velkým projektem, v němž hraje podstatnou roli nejen samotná nahrávka, ale též doprovodný materiál ve formě vázané knihy. Po rytíři smutné postavy Donu Quijotovi a objeviteli Kryštofu Kolumbovi tak přišla na řadu neméně výjimečná a důležitá osobnost evropské renesanční kultury, svatý František Xaverský.

Nahrávku tohoto dvoudiskového kompletu zapříčinilo několik okolností, především však 500. výročí světcova narození. Svatý František Xaverský, spoluzakladatel jezuitského řádu, svým životním osudem beze zbytku naplnil ideu skutečné univerzality katolické církve, když se jako misionář roku 1541 vypravil z Lisabonského přístavu kolem Afriky do Indie, dále na Ceylon, Sumatru, do Japonska a Číny, kde ho zastihla smrt. Díky neúnavnému šíření křesťanství na Dálném východě bývá též nazýván apoštolem Indie. Roku 1622 byl společně se zakladatelem jezuitského řádu Ignácem z Loyoly prohlášen za svatého. Svatý František Xaverský se narodil do velmi neklidné doby, plné radikálních změn jak v politice, tak v duchovní kultuře celé Evropy. Roku 1517 se ve Wittenberku rodí reformace, šířící se o překot celou Evropou. Jako reakce na úspěchy nového reformního náboženského hnutí vzniká právě jezuitský řád a konečně v Tridentu se roku 1543 schází koncil, jenž má dát církvi nové podněty k duchovní obrodě a zejména obraně proti protestantství. V tomto politickém, intelektuálním a kulturním kvasu vyzrávala osobnost svatého Františka Xaverského ke svému povolání. Rozmanitost podnětů, jež na světce mohly působit, se snaží představit i recenzovaný titul.

Bezmála třísetstránková výpravná vázaná kniha se dvěma chlopněmi na disky skrývá komentář ve španělštině, francouzštině, angličtině, němčině a katalánštině. Čtyřicetistránkový text je rozdělen na několik částí – úvodní slovo Jordiho Savalla o pohnutkách ke vzniku nahrávky, komentář Rui Vieira Neryho o interpretaci staré hudby a vlastní průvodní slovo k nahrávce z pera Manuela Forcana. Ten si všímá nejen životopisu svatého Františka, ale též celkové evropské situace v první polovině 16. století, následné protireformace a nevynechává ani situaci na Dálném východě. Forcanův komentář je doplněn autentickými svědectvími té doby – ukázkami z děl Erasma Rotterdamského (Chvála bláznoství), Machiavelliho (Vladař), Tomáše Mora (Utopia), Martina Luthera (95 tezí), nechybí zakládací listina jezuitského řádu, úryvek papežské buly Regiminis militantis Ecclesiae, jímž byl církevně povolen, dále ukázky z islámských, hinduistických a budhistických spisů, to vše propojené autentickými slovy samotného světce prostřednictvím jeho korespondence. Nutno říci, že touto výbavou výrazně překračuje album rámec běžný v gramofonovém průmyslu a činí si nároky na velmi užitečnou pomůcku pro všechny, kdo se chtějí o toto období hlouběji zajímat.

Koncepce nahrávky vychází ze Savallova osvědčeného modelu, použitého např. na albu „Carlos V“. Dvě skladby ze zmíněného disku ostatně použil i tentokrát (anonymní Pavana „La Bataglia“ a Sanctus ze mše Mille regretz Cristobala de Morales). V dramaturgii se jedná o kombinaci důležitých životních okamžiků světcova života a evropských kulturně-politických událostí. V našem případě však do tohoto konceptu vstupuje nový prvek, a tím je etnická hudba, tedy hudba národů, s nimiž se svatý František na své misijní pouti do Číny setkal. To dává do jisté míry možnost blíže nahlédnout do situace setkávání po všech stránkách zcela odlišných kultur. První disk, věnovaný hudbě evropské, v závěru přechází k africké hudbě, disk druhý je zaměřen na tradiční japonskou hudbu a projevy křesťanských komunit na Dálném východě. Evropskou hudbu skvěle interpretují Savallovy dvorní soubory Hespèrion XXI a La Capella Reial de Catalunya, etnická hudba byla svěřena hostům – Dris El Maloumi (oud), Lahoucine Baquir (bicí), Ken Zuckerman (sarod), Prahbu Edouart (tabla), Hiroyuki Koinuma (šinobue, nokan), Yukio Tanaka (zpěv, biwa), Ichiro Seki (šakuhači) a Masako Hirao (viola de arco baja). Vedle evropské duchovní a světské hudby zaznívají vlastní hudební projevy různých etnických kultur, ale také domorodá reakce na evropský hudební import poutnických písní.

Savallovu desku, věnovanou životu svatého Františka Xaverského, by neměli pominout ti, kdo chtějí poznat široké souvislosti hudební kultury 16. století nejen v Evropě, ale i ve světě. I přes vyšší cenu se investice do tohoto titulu rozhodně vyplatí.

ALIA VOX AVSA 9856 A+B
Francisco Javier (1506–1553). La Ruta de Oriente
Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Hiroyuki Koinuma, Ichiro Seki, Yukio Tanaka, Prabhu Edouard, Ken Zuckerman, Montserrat Figueras, Jordi Savall – dirigent; Nahráno ve studiu Colegiata de Cardona (Katalánsko) v prosinci 2006 a v únoru až v dubnu 2007 a v opatství Fontfroide (Francie) v červenci 2007, hudební režie Nicolas de Beco; 2 SACD; Celkový čas 154:43
Zdroj Hudební rozhledy 10/ 2008 - Jan Baťa

5.10.2008 21:10:51 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 19. týden

Bulat Okudžava

Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 19. týden

Anna Geislerová (Želary)

Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek

další články...