zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Romeo a Julie z Monte Carla

Les Ballets de Monte Carlo

autor: Z webu   

Co se vaří v baletní kuchyni na západ od našich hranic jsme mohli – tentokrát už po druhé – po vystoupení Kiliánova souboru - zahlédnout v představeních baletu Monte Carlo v ND.
Balet má v Monte Carlo slavnou minulost, do roku 1927 zde působil Ďagilevův Ballets Russes s takovými hvězdami jako byli Nižinskij a Pavlovová, jehož choreografové Fokin či Balanchin položili základ modernímu baletu.
Z této tradice vychází i nový soubor Les Ballets de Monte Carlo při svém objevování dalších možností klasického tance. Jeho ředitelem a choreografem je od roku 1993 Jean Cristophe Maillot. Bývalý tanečník Hamburského baletu Johna Neumeiera, od roku 1983 choreograf a ředitel Grand Theatre Ballet of Tours, zakladatel Monackého tanečního fóra přivedl soubor na současnou úroveň a v celé řadě vlastních choreografií i v choreografiích klasických děl představil nový umělecký přístup. Zde se nabízí se otázka, zda byl či nebyl Profjevův balet Romeo a Julie zvolen z důvodů srovnání se současnou inscenací v ND.

Už v úvodu poukazují titulky na formální souvislost s filmovým vyprávěním, jednotlivé epizody jsou odděleny „střihem“, dramatické momenty smrti Mercucia a Tybalta se dějí zpomaleně. K dojmu přispívá také práce se světlem na scéně vytvořené z bílých dílců cylindrického objektu, které samy o sobě mohou být uměleckým dílem a které evokují čistotu a křehkost citů obou protagonistů.

Epizody jsou od počátku provázány postavou bratra Lorenza, vedeného dobrými úmysly, nakonec však původce tragického konce. Jeho zmítání mezi smyslem pro dobro a zlými následky této snahy vyjadřuje světlá a tmavá barva oděvu a dva průvodci v bílém.
Význam je mírně posunut od tématu nepřátelství dvou rodů, dvou barev k psychologickému vyjádření duševních stavů Romea a Julie. Ti jsou tentokrát věrohodně mladí, nejistí, pochybovační a podezřívavý, ale i agresivní a odhodlaní, když jde o vášnivé city. Málokdy se dá vidět tak skvělé taneční vyjádření „nevinné“ erotiky mládí, které je emociálně v nejzazší poloze protikladem hrubých až násilných scén soubojů a zoufalství Juliiny matky.
Zatímco se příběh zpočátku rozvíjí volnějším tempem, kde hlavní slovo mají trochu rozvláčné sborové výstupy, okořeněné humorem chůvy s vyvrcholením v balkónové scéně, nabývá spádu ve druhém a třetím dějství, kde v dramatických konfrontacích převažují individuální party.

Svébytný taneční jazyk vyjadřující daleko přesněji Prokofjevovu hudbu, vynikající provedení (Julie – Bernice Coppieters, Romeo – Chris Roelandt, bratr Lorenzo - Gaétan Morlotti, chůva – Lisa Jones, matka Julie – April Ball a další), scéna a světlo ( Ernest Pignon-Ernest a Dominique Drillot), kostýmy (Jérome Kaplan) vytváří přes dramatickou zápletku a tragické vyústění silný celek působící nesmírnou lehkostí a svěžestí, o kterém lze bez váhání říci - přestože divadelní sezóna je teprve ve své třetině, že bude patřit k jejím vrcholům.

3.12.2007 00:12:10 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Festival queer divadelního umění WILD!

Homo Hamlet - Divadlo Azyl (SK)

Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 21. týden

Barry White

Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...