Sen noci svatojánské
autor: archiv divadla
Je to pohádka či pravda? – ptá se revírník v Lišce Bystroušce. Stejnou otázku bychom si mohli položit, když sledujeme baletní představení Sen noci svatojánské tak, jak nám je podle Williama Shakespeara předkládá německý choreograf maďarského původu, Youri Vámos s tanečním souborem baletu Německé opery na Rýnu Düsseldorf /Duisburg. Ať je to svět bohů, lidí nebo skřítků, vždy se v něm odehrávají věčně stejné fenomény jako láska, žárlivost, výměny partnerů – tady však jsou nám předváděny nikoliv v tragice, ale spíše v komediální podobě.
Celé představení přímo jiskří vtipem, ať v sólových či ansámblových výstupech, přesvědčivě se k ději „připojuje“ i sama příroda, která narůstá či se zmenšuje podle toho, zda v ní prožívají své osudy lidé nebo pohádkové bytosti – a ty miliony svatojánských mušek! Skvělé představení, při němž se publikum opravdu srdečně bavilo – škoda, že jen jednou! Tento německý balet hostoval totiž v Brně v rámci projektu Mosty, jehož organizátorem je manažér Dortmundské Taneční akademie Rudolf Kubičko, původně absolvent brněnské Taneční konzervatoře. Ten také na tiskové konferenci objasnil zásadní rozdíl mezi baletními soubory našimi a německými, které jsou v podstatě internacionální, a je potěšitelné, že jsou v nich i naši tanečníci, jak jsme ostatně viděli i na tomto představení.
Vynikající taneční výkony vycházející z klasického baletu a přitom výrazově neobyčejně sdělné působily klamným dojmem naprosté snadnosti: skvělé byly postavičky Puka (Shumpei Nemoto) a Robina (Cesar Jose Locsin), které svou vtipnou pohyblivostí dokázaly přímo rozesmát, hlavními představiteli samozřejmě byli Oberon (Valerio Mangianti), Titania (Kaori Morito) a další dva páry zamilovaných, v nichž účinkovali tři čeští tanečníci: Hermia (Eriko Yamashiro), Helena (Andrea Kramešová), Lysander (Michal Matys) a Demetrius (Filip Veverka). Rovněž nedostižný byl Zettel (Armen Hakobyan) v podobě osla! – ostatně vyjmenování by si zasloužil celý soubor.
Reprodukovaná hudba Felixe Mendelssohna-Bartholdyho byla jakýmsi průřezem jeho díla, zněla tu nejen přímo hudba ke Snu noci svatojánské, ale i části symfonií č. 1, 2, dále 4., 5., 8., 10. a 11. smyčcového kvartetu, sonáty pro violoncello a klavír, Písní beze slov pro violoncello a klavír, Octetu op. 20, a přirozeně nechyběl ani populární Svatební pochod – vše kupodivu skloubeno naprosto přirozeně a nenápadně.
Potlesky po jednotlivých číslech vyústily v závěrečné ovace, které si toto baletní představení – pořádané za podpory Česko-německého fondu budoucnosti, společnosti RWE Transgas, Goethova institutu v Praze a Lidových novin – bezesporu zasloužilo.
Ballet Deutsche Oper am Rhein – Felix Mendelssohn-Bartholdy: Sen noci svatojánské podle Williama Shakespeara. Choreografie a režie Youri Vámos, scéna a kostýmy Michael Scott. Janáčkovo divadlo v Brně 28. března 2007.
(Zdroj Hudební rozhledy 06/ 2007 - Věra Lejsková)TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Oceněné drama Píseň jmen
Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka celý článek