Venuše ve Švehlovce zve na inscenaci Pobyt

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV neděli 18. února 2024 se v žižkovském divadle Venuše ve Švehlovce odehraje repríza debutové celovečerní inscenace Jana Razimy s názvem Pobyt. Dílo za pomoci pohybového slovníku současného tance, fyzického divadla a výrazné vizuality zpracovává téma existencialismu. Pobyt uvádí mladý kolektiv Dočasná Company. Pro Razimovu tvorbu je, kromě silné vizuální stránky a volby aktuálních společenských témat, typický výběr výrazných interpretačních osobností a jinak tomu není ani u Pobytu. Na jevišti diváci uvidí Michaelu Dzurovčínovou, Šárku Říhovou, Andreje Lygu a Tomáše Pražáka. Jedná se částečně o nové obsazení performerů, v tomto složení měli diváci možnost představení vidět pouze jednou na podzim loňského roku.
Tematicky inscenace pracuje s existencialismem, s pocity bezmoci a osamocení. Choreograf se pro tvorbu inspiroval v knize Alberta Camuse Mýtus o Sysifovi, ale také osobní zkušeností. „První myšlenky projektu se začaly rodit v době covidové pandemie. Mýtus o Sisyfovi byl pro mě vstupní branou k celému tématu existencialismu”, upřesňuje Razima, který byl právě během covidových lockdownů uprostřed magisterských studií choreografie na HAMU. „Najednou jsem neměl jak tvořit. Vše bylo tak marné a absurdní, existencialismus mě začal pohlcovat - nebylo jiné cesty, než o tom všem vyprávět skrz choreografii. Divák motiv Sisyfa může poznat v hned několika částech inscenace, ale od určitého bodu jsme se zabývali existencialismem jako takovým. Vystihnout ale pravou podstatu bylo velmi náročným úkolem. Ještě nikdy jsem v procesu tvorby tolik původního materiálu nevystřihl. Odhaduji, že tak 80% vymyšleného materiálu šlo v průběhu zkoušení pryč.”
Choreografie vznikala po dobu dvou let od léta 2020, její premiéra se uskutečnila v květnu 2022 v PONCI. Pro tanečníky je interpretace tohoto díla výzvou jak mentální, co se týče zpracovávání náročných filozofických otázek, tak fyzickou, což potvrzuje tanečnice Michaela Dzurovčínová slovy: „…pracujeme s pohybom, ktorý vyzerá fyzicky nenáročne, hoci sa častokrát dostávame do extrémne náročných polôh. Honzové choreografie ma stále nútia prekračovať svoje možnosti, strachy a pohodlie, vďaka čomu mám možnosť profesijne rásť a posúvať sa.“
Přímo pro choreografii vznikla autorská hudba – vytvořil ji Michael Andrew Burt, rodák z Ameriky a absolvent katedry skladby HAMU. Pro kompozici se mimo jiné inspiroval zvuky přírody, ve skladbě použil např. zvuk kácení stromů či borcení ledovců.
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n ...celý článek
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 28. týden

Komici na jedničku - Hugo Haas
Petr Nárožný opět otevírá dveře do Muzea komiků, aby zde společně s diváky o celý článek
HUDBA
Emma Drobná: Emminencia

Zpěvačka Emma Drobná, rodačka z Nového Města nad Váhom, se do povědomí veřejnosti dostala díky vítězství v sou celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Hvězdy plátna: Swayze, Weaverová, O'Toole

Já, Patrick Swayze
Neobyčejný život plný umění, dřiny a bolesti. Americký dokument. Patrick Swayze popletl celý článek