zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Operní tipy

Z mrtvého domu/Glagolská mše

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Z mrtvého domu/Glagolská mše
Opera Leoše Janáčka Z mrtvého domu v osobitém spojení se scénickou podobou Glagolské mše. Operní režie Jiří Heřman, dirigent Jakub Hrůša. Účinkují: orchestr a sbor Janáčkovy opery NDB, R. Hoza, G. Zampieri, P. Berger. P. Kubáň, J. Šťáva, J. Balážová, K. Kněžíková ad. Režie televizního záznamu Jakub Kořínek. Vězni žijící v krutých podmínkách sibiřské věznice a za každým jménem se skrývá strastiplný lidský osud, neštěstí, zlo i jiskra naděje. Kousek po kousku, v malých útržcích vypráví jejich příběhy Leoš Janáček ve svém posledním a jedinečném díle. I přes tíživý konec stojí na počátku partitury Z mrtvého domu Janáčkem vepsáno: V každém tvoru jiskra boží! A to je myšlenka spojující jeho poslední operu s dílem stejně unikátním – mší na staroslověnský text. Vznik Glagolské mše se částečně prolíná s prací na poslední opeře a je strhujícím vyznáním. Scénická podoba Glagolské mše jako pokračování opery Z mrtvého domu pak dává oběma dílům novou výpověď o síle víry v člověka. Nad tímto unikátním operním projektem se sešel režisér Jiří Heřman s dirigentem Jakubem Hrůšou. Spolu s vynikajícím orchestrem a sborem Janáčkovy opery NDB se rolí ujali jak členové souboru – Roman Hoza, Jan Šťáva, Petr Levíček, Jana Hrochová, Tadeáš Hoza ad., tak hostující umělci Gianluca Zampieri, Pavol Kubáň, Peter Berger, Eduard Martynyuk, Jarmila Balážová, Kateřina Kněžíková, Josef Škarka ad. Působivá scéna Tomáše Rusína, kostýmy Zuzany Štefunkové umocňují dojem z Janáčkovy expresívní hudby.
Vysílání: 06.11., 20.15 hod., ČT art

Benjamin Britten: Válečné rekviem
Monumentální protiválečné oratorium B. Brittena z Vladislavského sálu Pražského hradu jako vzpomínka na válečné veterány a oběti. Pod taktovkou L. Vasilka účinkují: S. Bernhard, K. van Schoonhoven, A. Fagerfjäll, L. Sítková, Pražský filharmonický sbor, PKF – Prague Philharmonia, členové Kyjevského symfonického orchestru a České filharmonie, Dětský pěvecký sbor Radost Praha. Režie A. Rezek. Britský skladatel Benjamin Britten napsal Válečné rekviem v roce 1962 k příležitosti obnovení válkou zničené katedrály v Coventry. Použil tradiční, kodifikovaný latinský text rekviem – mše za zemřelé, který proložil verši Wilfrieda Owena, britského důstojníka, který psal své básně přímo v zákopech 1. světové války. Více než dvě stovky umělců pak ve Vladislavském sále Pražského hradu v rámci festivalu Prague Sounds spojily svůj hlas k symbolickému provedení díla, které je pro náročnost svého provedení a veliké obsazení prováděno jen zřídka. Monumentální dílo vyznívá jako pacifistický manifest a apeluje na posluchače geniální hudbou a silným textem.
Vysílání: 11.11., 20.15 hod., ČT art

Mozart Gala
Kateřina Kněžíková a Adam Plachetka zpívají nejznámější árie a dueta z oper salcburského génia (2016). Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídí T. Brauner. Kamera J. Hruša. Režie S. Vaněk. V Kongresovém centru Praha se v prosinci 2015 konal jubilejní koncert řady "Gala", věnovaný pokaždé jednomu významnému představiteli klasické hudby. V souvislosti s blížícím se 260. výročím narození génia světové hudby se tehdy dramaturgie rozhodla pro operní tvorbu Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791). Pod taktovkou Tomáše Braunera zazněly nejznámější předehry, árie a dueta ze skladatelových oper Figarova svatba, Cosi fan tutte, La clemenza di Tito, Kouzelná flétna a Don Giovanni. Za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu vystoupil operní manželský pár snů – dnes již světově proslulý basbarytonista Adam Plachetka spolu se svou chotí, vynikající českou sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou. V únoru 2015 debutoval Plachetka na scéně Metropolitní opery v New Yorku v roli Masetta v Mozartově Donu Giovannim, a stal se tak prvním Čechem, který do třiceti let svého věku vystoupil v New Yorku. Stejnou roli zpíval i ve Vídni, v Londýně a Miláně. Po pražském mozartovském gala vystupoval znovu v New Yorku, jednak v Donu Giovannim, tentokrát však jako Leporello, a dále také jako Belcore v Donizettiho opeře Nápoj lásky.
Kateřina Kněžíková debutovala v pražském Národním divadle už v roce 2005 a od té doby je stálou členkou sólistického ansámblu. Její operní repertoár zahrnuje mozartovské a belcantové role, jako Zuzana (Figarova svatba), Elvira, Zerlina (Don Giovanni), Vitellia (La clemenza di Tito), Despina (Cosi fan tutte), Pamina (Kouzelná flétna), Adina (Nápoj lásky), Norina (Don Pasquale), Juliette (Romeo a Julie), Markéta (Faust) a mnoho dalších.
Vysílání: 12.11., 20.15 hod., ČT art

30.10.2023 15:10:26 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 19. týden

Anna Geislerová (Želary)

Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek

další články...