zvláštní poděkování
Volný.cz

Koncertní představení Piano Babylon

Piano Babylon

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Virtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Petra Nikla. To je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. července pražské divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.

„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy ruce se nechávají unášet nečekanými impulsy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.

Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.

19.7.2021 13:07:09 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 30 - rubriky

Archiv čísel

reklama

LSS 2021 - Bouře

Články v rubrice - Koncerty

Victoria Ensemble představí hudbu barokních klášterů

Victoria Ensemble

Festival Za poklady Broumovska zavede v sobotu 24. července 2021 posluchače do božanovského kostela sv. Máří M ...celý článek



Časopis 30 - sekce

DIVADLO

Milan Uhde - 85 let

Milan Uhde (Země podsklepená Milana Uhdeho)

Země podsklepená Milana Uhdeho
Mikulov a Pálava, země venuší a vína, očima básníka a jeho druhů (1999). Dok celý článek

další články...

HUDBA

Příběh zpěváka Ritchieho Valense

Lou Diamond Phillips (La Bamba)

La Bamba
Rokenrol nikdy nezemře. Životní příběh zpěváka Ritchieho Valense. Americký film (1987). Hrají: L. celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Simon Birch film inspirovaný románem Johna Irvinga

Simon Birch

Simon Birch
Když člověk opravdu věří, tak na jeho velikosti nezáleží. Americký film inspirovaný románem Joh celý článek

další články...