zvláštní poděkování
Volný.cz

Maškarní ples z Metropolitní opery

Maškarní ples

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

G. Verdi: Maškarní ples
Luciano Pavarotti v hlavní roli inscenace Metropolitní opery v New Yorku z roku 1991. Spoluúčinkují: A. Millo, L. Nucci, F. Quivarová, H. Blackwellová a další. Sbor a orchestr řídí J. Levine, režie představení P. Faggioni (V italském znění s titulky). Opera je o švédském králi Gustavu III. (Luciano Pavarotti) a odehrává se na konci 18. století. Panovníkovi přívrženci na něho čekají v trůnním sále. Páže Oskar (Harolyn Blackwellová) předkládá králi seznam hostů pro nadcházející maškarní ples. Gustav čte na seznamu jméno Amélie (Aprile Millo), což je žena, kterou tajně miluje. Je to ovšem manželka jeho nejlepšího přítele Anckarströma (Leo Nucci). Ten teď přichází krále varovat před spiklenci. Pak tu zazní stížnost na věštkyni jménem Ulrika (Florence Quivarová), která je obviněna z čarodějnictví.

Další scéna se odehrává v brlohu vědmy. Gustav vystupuje v převlečení za rybáře a pozoruje chování Ulriky před jejími zákazníky. Je šokován, když spatří Amélii, která přichází na soukromou seanci. Skryje se a vyslechne Améliino doznání, že krále miluje. Amélie prosí o lék na tuto zapovězenou vášeň a Ulrika jí poradí, že musí užívat vzácnou bylinu, která roste o půlnoci pod šibenicí. Když Amélie odejde, stále přestrojený Gustav požádá Ulriku, aby mu věštila budoucnost. Ulrika mu sděluje, že bude brzo zavražděn. Gustav se tomu zasměje, ale vědma mu řekne, že jeho vrahem bude první muž, s kterým si potřese rukou. Tu vstupuje Anckarström, aniž tuší co se právě odehrálo, podává Gustavovi na pozdrav ruku. Druhé dějství Verdiho Maškarního plesu se odehrává pod šibenicí na okraji města. Amélie sem přišla hledat zázračnou bylinu. Král Gustav se tu objeví také a nutí Amélii, aby přiznala, že ho miluje. Jsou vyděšeni, když přichází její manžel, ale ten Amélii nepozná, protože si zakryla obličej závojem. Hrabě přišel Gustava varovat, že spiklenci číhají nablízku. Gustav odchází – ale nejdříve přiměje Anckarströma, aby slíbil, že dámu zahalenou do závoje odvede do města, aniž jí položí jedinou otázku. Když se objeví vrazi, vyzývají Anckarströma, že chtějí znát ženinu totožnost. Aby svého manžela zachránila, sejme Amélie svůj závoj. Vrazi se Anckarströmovi posmívají, že měl dostaveníčko s vlastní ženou – jemu však dochází, že Amélie měla schůzku s panovníkem. Navrhuje proto, že se setká se spiklenci příštího dne. První scéna třetího dějství se odehrává v Anckarströmově domě. Amélie tvrdí, že mu nebyla nevěrná. Ale on je zaslepený vztekem a chce, aby přečin zaplatila svým životem. Žena ho prosí, aby jí dovolil podívat se naposledy na jejich malého synka. Když je Anckarström sám, uvědomí si, že vinen je vlastně Gustav a ne Amélie. Chce ho proto z pomsty zabít. Přicházejí spiklenci a Anckarström jim slibuje, že se zapojí do jejich komplotu. Každý chce být královým vrahem, takže losují. Anckarström donutí Amélii, aby vytáhla jedno ze jmen – a je nadšený, když je to nakonec on sám. Pak přichází Oscar s pozváním na večerní maškarní bál.

Ve druhé scéně se Gustav rozhodne, že se odloučí od milované Amélie – proto povýší Anckarströma do pozice vyslance v zahraničí. Gustav obdrží anonymní varování o vražedném spiknutí, ale je rozhodnut, že musí ještě naposledy vidět Amélii. Na maškarním plesu přesvědčuje Anckarström Oscara aby mu řekl, pod jakou maskou se ukrývá král. Gustav a Amélie se spolu loučí, ale náhle Anckarström probodne Gustava. Když král na zemi umírá, přísahá, že Amélie byla nevinná – odpouští příteli i všem, kteří zosnovali jeho vraždu.
Vysílání: 29.6., 00.45 hod., ČT art

25.6.2020 11:06:23 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 32 - rubriky

Archiv čísel

reklama

LSS 2020

Články v rubrice - Z éteru

Klasicismus a Čtvero ročních dob

Čtvero ročních dob

Období hudební historie: Klasicismus (2/2)
O stylu, který odráží ve svých formách myšlenky osvícenství, dob ...celý článek


Ruská taneční klasika

Ruská taneční klasika

Ruská taneční klasika
Tajemství kouzla špičkového baletu. Britský dokument. Deborah Bull: "V tichu opuštěné ...celý článek


Období hudební historie - Romantismus

Období hudební historie - Romantismus

Období hudební historie: Romantismus (1/2)
Styl, který se stal obrazem vyhraněného individualismu a oslnivé ...celý článek


La Grande Danza: Aterballetto in Milan

La Grande Danza: Aterballetto in Milan

La Grande Danza: Aterballetto in Milan
Večer tří baletů v provedení špičkového italského souboru Atterballe ...celý článek


Taneční inscenace Vánoční oratorium

Vánoční oratorium

Vánoční oratorium
Taneční inscenace J. Neumeiera na hudbu J. S. Bacha. Tančí sbor a sólisté Hamburského stá ...celý článek


Klasicismus - 400 let evropské historie

Období hudební historie

Období hudební historie: Klasicismus (1/2)
O Vídni jako centru hudebního života 18. století, o dílech J. Ha ...celý článek


Romantické opera Lohengrin z Drážďan

Lohengrin

R. Wagner: Lohengrin
Anna Netrebko a Piotr Beczala v hlavních rolích romantické opery o třech dějstvích na ...celý článek


Z první řady: La traviata a Samson a Dalila

La traviata

G. Verdi: La traviata
Ve festivalovém operním představení z antického plenérového divadla ve francouzském O ...celý článek


Hudební tipy 33. týden

Příběh Glenna Millera

Na cestě z Litomyšle
O poslední návštěvě Bedřicha Smetany v jeho rodném městě (2014). Režie M. Kubala. Bedř ...celý článek



Časopis 32 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 33. týden

Karel Roden (Pes baskervillský)

Úsměvy Jaroslava Kepky
Dnešním hostem J. Hanzlíka byl herec a dabér, který se narodil před 85 lety (2002). celý článek

další články...

HUDBA

Originální nahrávky Petra Nováka na albu 12 Nej

Přebal alba

Na začátku září si připomeneme nedožité pětasedmdesátiny zpěváka a skladatele Petra Nováka. Jeho písníčky patř celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 33. týden

Černí baroni

Divnovlásky
Televizní film podle známé stejnojmenné knihy Ireny Obermannové. Hledejte novou životní oporu a celý článek

další články...