zvláštní poděkování
Volný.cz

Manon z Met je oslavou ženského sopránu

Manon z Met

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října 2019 se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.
Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.
V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.
Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.aerofilms.cz

21.10.2019 17:10:47 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 28 - rubriky

Archiv čísel

reklama

LSS 2020

Články v rubrice - Zveme ...

The Watcher - hudební a taneční extáze na Jatkách

The Watcher (Foto: Pavel Ovsík)

Taneční extáze a rockový koncert v jednom! To vás čeká na představení THE WATCHER, které se koná 23. července ...celý článek


Pražský komorní balet poprvé v Rudolfinu

Po zarostlém chodníčku (PKB)

V závěru srpna vystoupí Pražský komorní balet na dvou výjimečných koncertech 7. ročníku Mezinárodního hudebníh ...celý článek



Časopis 28 - sekce

DIVADLO

Ceny Thálie opět v Národním divadle

Prezident Herecké asociace Ondřej Kepka na TK

Ceny Thálie za nejlepší jevištní výkony na českých divadelních scénách se budou letos předávat 14. 11. 2020 tr celý článek

další články...

HUDBA

Loutky v nemocnici slaví 15 let

Přebal alba

Loutky v nemocnici slaví 15 let a při té příležitosti připravila stejnojmenná kapela novou nahrávku s názvem D celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 28. týden

České stopy: Muž z obrazu

Potrava duše & těla II (2/11)
Rembrandt a pokrm plný síly a elegance. Francouzský cyklus dokumentů ARTE. Ol celý článek

další články...